Τεράστια ώθηση στην ηλεκτροκίνηση αναμένεται να δώσει στο μέλλον η εξέλιξη καινοτόμων μπαταριών ξηρού τύπου με βάση στερεούς και όχι υγρούς ηλεκτρολύτες για τα ηλεκτρικά οχήματα. Το κέντρο έρευνας της Toyotaανακοίνωσε, ότι έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο στον συγκεκριμένο τομέα και ότι σχεδιάζει να ξεκινήσει το 2027 με τη μαζική παραγωγή τέτοιων μπαταριών. Ο μεγαλύτερος αυτοκινητοκατασκευαστής στον πλανήτη παρουσίασε ήδη το 2021 το πρωτότυπο μιας μπαταρίας τεχνολογίας SolidState και επενδύει τεράστια κεφάλαια στην εξέλιξη και στη μαζική παραγωγή τους.
Επαναστατικές προδιαγραφές
Η πρεμούρα των Ιαπώνων δεν είναι τυχαία, αν κρίνουμε από τις προδιαγραφές των μελλοντικών μπαταριών τους. Σύμφωνα με την Toyota, οι επαναστατικές μπαταρίες της θα φορτίζονται μέσα σε 10 λεπτά, θα συμβάλλουν σε αυτονομίες της τάξης των 1.200 χλμ., θα ζυγίζουν περίπου 50% λιγότερο από τις λιθίου, που χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο σήμερα, ενώ θα κοστίζουν τα μισά από αυτές.
Τα πλεονεκτήματα των μπαταριών SolidStateδεν σταματούν όμως εδώ, καθώς έχουν μικρότερες διαστάσεις, υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα και απόδοση και πολλαπλάσια διάρκεια ζωής, ενώ διαθέτουν πιο απλή δομή και κατασκευάζονται ευκολότερα και φθηνότερα από τις γνωστές μας μπαταρίες ιόντων λιθίου. Με άλλα λόγια, οι μπαταρίες ξηρού τύπου υπόσχονται να λύσουν όλα τα προβλήματα που βάζουν σήμερα εμπόδια στη ραγδαία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, όπως οι ακριβές τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων, το αυξημένο βάρος τους, ο όγκος των μπαταριών τους και φυσικά η περιορισμένη αυτονομία τους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, είναι μάλιστα πιθανό να δούμε τις τιμές πώλησης των ηλεκτροκίνητων μοντέλων να μειώνονται στο μέλλον έως και κατά 50%.
Aγώνας δρόμου μεταξύ των εταιρειών
Η Toyotaδεν είναι η μόνη εταιρεία, που επενδύει σε μπαταρίες τέτοιου τύπου. Αντιθέτως αυτή τη στιγμή γίνεται ένας αγώνας δρόμου μεταξύ των μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών, προκειμένου να λανσάρουν νωρίτερα από τους αντιπάλους τους προσιτότερα ηλεκτροκίνητα μοντέλα με τεράστιες αυτονομίες και ελάχιστο χρόνο φόρτισης. Η Mercedes, οι κορεάτικες Hyundaiκαι Kiaκαι ο όμιλος Stellantis (Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Jeep, κ.ά.) συνεργάζονται και συμμετέχουν στην εταιρεία τεχνολογίας FactorialEnergy, για να επιταχύνουν τα επόμενα χρόνια τη μαζική παραγωγή SolidStateμπαταριών.
Ο όμιλος Volkswagenέχει επενδύσει ήδη 300 εκατομμύρια δολάρια στην αμερικανική νεοφυή εταιρεία Quantumscape, που θεωρείται πρωτοπόρος σε αυτή τη νέα τεχνολογία. Η Quantumscapeανακοίνωσε μάλιστα, ότι ετοιμάζει δύο πιλοτικές μονάδες παραγωγής περίπου 200.000 μπαταριών ξηρού τύπου τον χρόνο, οι οποίες θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους το 2025 ή το 2026. Ο αντίστοιχος παρτενέρ της BMWκαι της Fordείναι η εταιρεία SolidPower, στην οποία έχουν επενδύσει οι δύο γνωστές μάρκες 116 εκατ. ευρώ.