Η Subaru φημίζεται για τους κινητήρες Boxer και τις εξαιρετικές off road δυνατότητες των τετρακίνητων μοντέλων της. Η ιαπωνική μάρκα με σήμα τον αστερισμό των Πλειάδων συμπληρώνει φέτος 70 χρόνια ζωής και γιορτάζει αυτή τη σημαδιακή επέτειο παρουσιάζοντας μεταξύ άλλων το νέο Crosstrek, όπως θα ονομάζεται ο διάδοχος του δημοφιλούς XV μετά τις ΗΠΑ πλέον και στην Ευρώπη.
Το μοντέλο τέταρτης γενιάς αγγίζει σχεδόν τα 4,5 μέτρα μήκος και διαθέτει ένα μακρύ μεταξόνιο 2,67 μέτρων για μεγαλύτερη ευρυχωρία στον θάλαμο επιβατών και υψηλότερη στιβαρότητα στο δρόμο. Όντως, κατά την πρώτη οδηγική επαφή μας με το νέο Subaru Crosstrek σε μία απαιτητική ασφάλτινη και χωμάτινη αυστριακή πίστα στην περιοχή της Βιέννης επιβεβαιώσαμε αυτές τις βελτιώσεις στην πράξη, αν και ο χώρος αποσκευών κρίνεται σχετικά μέτριος για τα δεδομένα της κατηγορίας και προσφέρει έναν μάξιμουμ όγκο 1.314 λίτρων με αναδιπλωμένα τα πίσω καθίσματα.
Οι σχεδιαστικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο εντοπίζονται κατά βάση στα λεπτά φωτιστικά LED του μπροστινού τμήματος, όπου οι γρίλιες έχουν μετατοπιστεί χαμηλότερα, ενώ ο εκτός δρόμου χαρακτήρας του νέου Crosstrek αποτυπώνεται στους έντονους θόλους των τροχών με τα προστατευτικά πλαστικά και στις ανασχεδιασμένες -και πρακτικότερες- ράγες οροφής. Στο πίσω μέρος κάνουν τη διαφορά LED φωτιστικά σώματα σε σχήμα τόξου, που δημιουργούν αισθητικούς συνειρμούς με το μεγαλύτερο Subaru Outback, ενώ έχει ενισχυθεί η δομή του αμαξώματος για υψηλότερη ακαμψία και άνεση οδήγησης. Το νέο SUV της Subaru θα κυκλοφορήσει αποκλειστικά τετρακίνητο και προβάλλει τις ικανότητες του στο χώμα με αυξημένη απόσταση 22 εκατοστών από το έδαφος και με το αναβαθμισμένο πρόγραμμα «Χ-Mode», που συνεργάζεται άψογα και υποστηρίζει ιδανικά την τετρακίνηση σε δύσκολες καταστάσεις με ολισθηρά και σαθρά οδοστρώματα.
Στο εσωτερικό έχουν γίνει πολλές παρεμβάσεις, ώστε να ανταποκρίνεται το πεντάθυρο SUV στις απαιτήσεις των καιρών για άμεση συνδεσιμότητα και ψηφιακή διαχείριση των σημαντικότερων λειτουργιών. Έτσι προβλέπεται -μεταξύ άλλων- μία κάθετη οθόνη αφής 11,6 ιντσών με ασύρματη σύνδεση με τις ψηφιακές πλατφόρμες Apple CarPlay και Android Auto, το τιμόνι διαθέτει πολλά χειριστήρια και πλήκτρα, ενώ μας άρεσε η άνεση και η εφαρμογή των καλοσχεδιασμένων καθισμάτων, που μειώνουν τους κραδασμούς και τις ταλαντώσεις των κεφαλιών των επιβατών.
Στη χώρα μας, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, θα κυκλοφορήσει το Crosstrek αποκλειστικά με ένα υβριδικό σύστημα κίνησης συνολικής ισχύος 154 ίππων, που αποτελείται από έναν δίλιτρο Boxer βενζινοκινητήρα 136 ίππων με μέγιστη ροπή στρέψης 182 Nm, ένα μικρό ηλεκτρικό μοτοράκι 17 ίππων και 66 Nm, όπως επίσης μία μπαταρία ιόντων λιθίου με μόνον 0,57 kWh χωρητικότητα. Το ηλεκτρικό μοτέρ έχει τοποθετηθεί στο βελτιωμένο αυτόματο σασμάν Lineartronic με τεχνολογία συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης και ουσιαστικά ενισχύει -όποτε χρειαστεί- τον βενζινοκινητήρα, ενώ επιτρέπει την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση του Crosstrek μόνο σε πολύ χαμηλές ταχύτητες και για λίγο διάστημα.
Η εμπειρία μας στην αυστριακή πίστα περιελάμβανε δύο σκέλη, μάλιστα σε κάθε επιμέρους τεστ οδηγήσαμε τόσο το νέο Crosstrek, όσο και το απερχόμενο XV, ώστε να έχουμε ένα άμεσο μέτρο σύγκρισης. Το πρώτο σκέλος ήταν ασφάλτινο με δοκιμασίες σε ανώμαλο οδόστρωμα, γρήγορα σλάλομ, αλλεπάλληλες και απότομες αλλαγές κατεύθυνσης, όπως επίσης εκκίνηση σε βρεγμένη ανηφόρα, που γλιστρούσε σαν σαπούνι, όπου το Crosstrek πήγαινε τρένο και έδινε μία σαφώς υψηλότερη αίσθηση ευελιξίας και άνεσης σε συνδυασμό με χαμηλότερους θορύβους σε σχέση με το XV. Δοκιμάσαμε επίσης τα συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος εμπρός από εμπόδια, που αποτελούν προνομιακό πεδίο για τα Subaru, με αποτέλεσμα να συγκαταλέγονται σταθερά στα ασφαλέστερα αυτοκίνητα στον κόσμο.
Το δεύτερο σκέλος περιελάμβανε απαιτητικές δοκιμασίες εκτός δρόμου σε χώμα, χαλίκι και λάσπη, μεταξύ των οποίων καταβάσεις με κλίση έως 100%, αναρριχήσεις σε πλαγιά και αναβάσεις με ενδιάμεση εκκίνηση σε σαθρό υπόβαθρο με χαλίκι. Εκεί ξεδίπλωσε η τετρακίνηση κάτω από την καθοδήγηση του «X-Mode», που συντονίζει ιδανικά τις λειτουργίες του κινητήρα, του σασμάν, της τετρακίνησης και των φρένων, όλες τις εντυπωσιακές αρετές της στο έπακρο. Χάρη σε αυτό τον εξαιρετικά αποτελεσματικό συνδυασμό κατεβήκαμε χωμάτινα μονοπάτια που τρόμαζαν με την απότομη κλίση τους φρενάροντας με απόλυτη ασφάλεια, ενώ συμμετείχαμε κατευθύνοντας απλά το όχημα με το τιμόνι. Αντίστοιχα απλή αποδείχθηκε και η αναρρίχηση σε πλαγιές με κλίσεις έως 30 μοιρών, το πέρασμα από σημεία με έντονες αυλακώσεις και η εκκίνηση σε ανηφόρα με γαρμπίλι, δηλαδή δοκιμασίες μπροστά στις οποίες σηκώνουν τα περισσότερα σύγχρονα SUV λευκή σημαία.
Οι βελτιώσεις του νέου Crosstrek στις αναρτήσεις και στην άνεση οδήγησης σε σχέση με το προηγούμενο ήταν κάτι περισσότερο από εμφανείς με το μοντέλο τέταρτης γενιάς να πείθει με τις ασφάλτινες και χωμάτινες δυνατότητες του. Για τιμές είναι πολύ νωρίς να ειπωθεί κάτι ακόμη, αφού το νέο μοντέλο της Subaru αναμένεται το 2024 στην ελληνική αγορά.