Το 2023 εξελίχθηκε σε μια αρκετά καλή χρονιά για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, αφού σημειώθηκε σημαντική αύξηση στις πωλήσεις καινούργιων Ι.Χ. Έτσι ταξινομήθηκαν πέρυσι στην ήπειρο μας 10,5 εκατομμύρια καινούργια επιβατικά οχήματα, τα οποία συνιστούν μία άνοδο της τάξης του 13,9% σε σχέση με πρόπερσι. Ωστόσο, το 2022 ήταν μία εξαιρετικά κακή χρονιά για το αυτοκίνητο, επειδή η έλλειψη εξαρτημάτων και ημιαγωγών είχε ρίξει τις πωλήσεις στα επίπεδα του 1993. Να σημειώσουμε, ότι η ευρωπαϊκή αγορά Ι.Χ. απέχει ακόμη πολύ από τις επιδόσεις του 2019, δηλαδή την τελευταία κανονική χρονιά προ κορονοϊού, όταν είχαν ταξινομηθεί 15,3 εκατομμύρια καινούργια επιβατικά μοντέλα.
H Ρουμανία πάνω από την Ελλάδα
Σημαντική άνοδο μεταξύ 16% και 19% κατέγραψαν οι μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Ισπανίας, όμως η Γερμανία περιορίστηκε σε μια ήπια αύξηση της τάξης του 7,3% λόγω της πτώσης στη ζήτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων εξαιτίας του παγώματος των κρατικών επιδοτήσεων. Στην Ελλάδα πουλήθηκαν πέρυσι 134.484 καινούργια Ι.Χ., σημειώνοντας μία θεαματική αύξηση σε σχέση με το 2022, οπότε είχαν ταξινομηθεί μόνο 105.283 επιβατικά οχήματα. Παρόλα αυτά υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος μέχρι να πλησιάσουμε τις επιδόσεις της χρυσής δεκαετίας 2000 - 2009 με μέσο όρο άνω των 250.000 πωλήσεων τον χρόνο. Είναι ενδεικτικό, ότι η Ρουμανία βρέθηκε το 2023 πάνω από εμάς με περίπου 145.000 ταξινομήσεις Ι.Χ., ενώ και η Πορτογαλία, την οποία χρησιμοποιούμε συνήθως ως μέτρο σύγκρισης λόγω παρεμφερών οικονομικών και πληθυσμιακών δεδομένων άγγιξε σχεδόν τις 200.000 πωλήσεις! Μοναδική ευρωπαϊκή χώρα με μείωση στις πωλήσεις Ι.Χ. ήταν πέρυσι η Ουγγαρία με 107.720 ταξινομήσεις το 2023 έναντι 111.524 το 2022.
Θρίαμβος Tesla και Dacia
Όσον αφορά στα μοντέλα, είχαμε πέρυσι διπλή ανατροπή καθώς στην πρώτη θέση των πωλήσεων βρέθηκε το ηλεκτρικό Tesla Model Y και στη δεύτερη το ‘’ταπεινό’’ Dacia Sandero, δείχνοντας ότι οι Ευρωπαίοι επιλέγουν πλέον με πρώτο κριτήριο την τιμή του οχήματος και ψάχνουν για μοντέλα Value for Money. Σε επίπεδο ομίλων είχαμε μπροστά το Volkswagen Group με περίπου 2,75 εκατομμύρια ταξινομήσεις καινούργιων Ι.Χ. και ένα μερίδιο 26% της ευρωπαϊκής αγοράς, ενώ στη δεύτερη θέση ακολούθησε ο όμιλος Stellantis (1,88 εκατομμύρια ταξινομήσεις, 18% μερίδιο) και στην τρίτη το Group Renault (1,15 εκατομμύρια πωλήσεις, 11% μερίδιο αγοράς).
Στροφή στα απλά υβριδικά
Εξελίξεις είχαμε ωστόσο και στο μείγμα των νέων πωλήσεων, καθώς πέρυσι πωλήθηκαν στην Ευρώπη 1,54 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δηλαδή 37% περισσότερα σε σχέση με το 2022. Έτσι κατέκτησαν ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 14,6% και ξεπέρασαν τα ντιζελοκίνητα Ι.Χ., που περιορίστηκαν σε 13,6%. Μείωση μεριδίων είχαμε στις πωλήσεις των επαναφορτιζόμενων Plug-in υβριδικών μοντέλων από 9,4% το 2022 σε 7,7% το 2023, ενώ τα βενζινοκίνητα Ι.Χ. παραμένουν με διαφορά πρώτα με 35,3% μερίδιο παρά τη μικρή πτώση σε σχέση με το 2022 (36,4%). Οι Ευρωπαίοι στρέφονται επίσης σταδιακά στα απλά υβριδικά Ι.Χ. χωρίς δυνατότητα εξωτερικής φόρτισης των μπαταριών τους, τα οποία κατέκτησαν το 2023 ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς της τάξης του 25,8% έναντι 22,7% πρόπερσι.