Η ηλεκτροκίνηση έχει εισέλθει σε μια φάση αμφισβήτησης, αν και παραμένει σε ισχύ η απόφαση της ΕΕ, να απαγορευτούν από το 2035 και μετά οι πωλήσεις επιβατικών Ι.Χ. και ελαφρών επαγγελματικών μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Είναι γεγονός, ότι στις χώρες όπου έχει διακοπεί η στήριξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων με κρατικές επιδοτήσεις και άλλου είδους παροχές και κίνητρα, παρατηρήθηκε μια μεγάλη πτώση στις πωλήσεις τους. Ωστόσο, αυτό αποτελεί μια απεικόνιση της σημερινής κατάστασης, κατά την οποία τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα μειονεκτούν λόγω της ακριβότερης τιμής τους, της έλλειψης υποδομών φόρτισης και της σχετικά περιορισμένης αυτονομίας τους. Εμείς όμως υποστηρίζουμε, ότι -τουλάχιστον στην Ευρώπη- το μέλλον ανήκει στην ηλεκτροκίνηση και εξηγούμε και τους λόγους.
Μείωση τιμών
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αρχίζουν και στρέφονται στην παραγωγή προσιτών ηλεκτροκίνητων οχημάτων, τα οποία θα απευθύνονται στους μέσους αγοραστές. Ήδη έχουν ανακοινωθεί ηλεκτρικά supermini και SUV με τιμές εκκίνησης κάτω από τις 25.000 ευρώ, ενώ η VW προγραμματίζει να λανσάρει έως το 2027 ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο κάτω από 20.000 ευρώ. Και φυσικά μην ξεχνάμε, ότι τα επόμενα χρόνια θα αρχίσουν να κατασκευάζουν και οι Κινέζοι στην Ευρώπη ηλεκτρικά αυτοκίνητα χαμηλού κόστους και χωρίς την επιβάρυνση δασμών εισαγωγής από τρίτη χώρα.
Νομοθεσία
Η υποχρέωση μείωσης των ρύπων με τελικό στόχο την απανθρακοποίηση της ηπείρου μας δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, ενώ η βιωσιμότητα αποτελεί πλέον προϋπόθεση για κάθε κλάδο της οικονομίας, για τις μετακινήσεις μας και φυσικά και για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Επενδύσεις
Οι μεγάλοι αυτοκινητιστικοί όμιλοι επενδύουν αστρονομικά ποσά στην εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, ώστε να γίνει προσιτή και ελκυστική στις μεγάλες μάζες, ενώ υπάρχει άφθονη χρηματοδότηση από τις τράπεζες και σημαντική κρατική βοήθεια. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, ότι δεν είναι δυνατόν να καταλήξουν τόσα χρήματα στα σκουπίδια.
Χρονομίσθωση
Οι πελάτες στρέφονται σε νέες μορφές κτήσης ενός οχήματος, που ευνοούν την ηλεκτροκίνηση, επειδή τους απαλλάσσει από το άγχος της αξίας μεταπώλησης και το ενδεχόμενο οικονομικής ζημιά. Τα νέα βραχυχρόνια συνδρομητικά προγράμματα μίσθωσης και το leasing οχημάτων από ιδιώτες αποτελούν δύο τέτοια χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Μεταχειρισμένα ηλεκτρικά Ι.Χ.
Με την πάροδο των χρόνων θα δημιουργηθεί μια σημαντική αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σαφώς προσιτότερες τιμές σε σχέση με τα καινούργια. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες παρέχουν ήδη πολυετείς εγγυήσεις και βελτιώνουν τον κύκλο ζωής των μπαταριών των οχημάτων τους, ώστε να μην καταλήγουν μετά την πρώτη δεκαετία στην ανακύκλωση, αλλά να μπορούν να συνεχίσουν να κυκλοφορούν για αρκετά χρόνια ακόμη.
Έξυπνοι μετρητές ρεύματος
Οι καταναλωτές θα μπορούν να αξιοποιούν δυναμικά τιμολόγια ρεύματος χάρη στη χρήση έξυπνων μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας (Smart Meter) και έτσι θα εξοικονομούν πολλά χρήματα για τη φόρτιση του ηλεκτρικού τους αυτοκινήτου, όταν την ίδια στιγμή οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης θα κυμαίνονται σε πολύ υψηλότερα επίπεδα.
Νέα κίνητρα
Ακόμη και όταν σταματήσουν οι επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θα υπάρχουν αρκετά κίνητρα για την επιλογή της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Για παράδειγμα, τα ρυπογόνα συμβατικά μοντέλα βενζίνης και πετρελαίου θα αποκλειστούν σταδιακά από τα κέντρα των πόλεων, όπου θα μπορούν να σταθμεύουν δωρεάν ή με χαμηλό κόστος τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, κλπ.
Υποδομές
Η ανάπτυξη του δικτύου ταχυφορτιστών θα γίνει με ραγδαίους ρυθμούς τα επόμενα χρόνια, κυρίως στους αυτοκινητοδρόμους, ενώ σε μια πενταετία θα λειτουργούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με σύστημα αμφίδρομης ροής ηλεκτρικής ενέργειας. Έτσι θα αποθηκεύουν ηλεκτρική ενέργεια και θα μπορούν να τροφοδοτούν με αυτήν το δίκτυο, όποτε συμφέρει τον ιδιοκτήτη του Ι.Χ. με όφελος για την τσέπη του και για το περιβάλλον.