«Αυτοκίνητα ηλικίας κάτω των 3 ετών εμφανίζουν υπερδιπλάσιες βλάβες στο σύστημα πολυμέσων, στις λειτουργίες συνδεσιμότητας και στα συστήματα υποστήριξης του οδηγού», ανέφερε ο Γερμανός καθηγητής Ψηφιακού Μετασχηματισμού, Steffen Jäckle, στο γνωστό αυτοκινητιστικό περιοδικό, Auto Motor & Sport. Συμπλήρωσε επίσης, ότι τα συνεργεία και οι αντιπροσωπείες δεν μπορούν να αποκαταστήσουν τις βλάβες στο λογισμικό και περιμένουν βοήθεια και απαντήσεις από τις κατασκευάστριες αυτοκινητοβιομηχανίες. Πρόκειται για μια εντελώς νέα κατάσταση για τον πελάτη, καθώς στο παρελθόν γνωρίζαμε ότι ‘’ο μάστορας’’ μηχανικός θα έβρισκε πάντα μια λύση.
Μια βασική αιτία για την εμφάνιση τέτοιου είδους αστοχιών σε νέα αυτοκίνητα είναι ο εφοδιασμός τους από το εργοστάσιο με συστήματα λογισμικού, που δεν έχουν εξελιχθεί και δοκιμαστεί πλήρως, άρα είναι πρόωρη και βιαστική η τοποθέτηση τους. Το πρόβλημα επιδεινώνεται από το γεγονός, ότι οι ασύρματες Over the Air αναβαθμίσεις και επικαιροποιήσεις αρκετών ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρώτης και δεύτερης γενιάς, δεν έχουν εκσυγχρονιστεί όσο θα έπρεπε. Επίσης, τα συνεργεία δεν έχουν πρόσβαση στον προγραμματισμό των λογισμικών και γι αυτό δεν μπορούν λύσουν πραγματικά το πρόβλημα, ώστε να επανενταχθεί το όχημα στην κυκλοφορία.
Ουσιαστικά, ο κλάδος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων περνά μια φάση κατανόησης και προσπάθειας επίλυσης των νέων προβλημάτων, όπως συνέβη στο παρελθόν με τους κατασκευαστές υπολογιστών και Smartphones. Σε αυτή τη φάση τοποθετούνται πρόωρα λογισμικά με μειωμένους χρόνους εξέλιξης, προκειμένου να λανσάρει ο αυτοκινητοκτασκευαστής ένα υπερσύγχρονο και ανταγωνιστικό μοντέλο, κάτι που αποβαίνει συχνά σε βάρος της αξιοπιστίας του στην πράξη.
Προβλήματα παρατηρούνται όμως επίσης ποιότητα των οχημάτων, αλλά και στους χρόνους παράδοσης εξαρτημάτων και ανταλλακτικών. Το περιοδικό Auto Motor & Sport αναφέρει το παράδειγμα μιας ελαττωματικής παρτίδας από αλυσίδες χρονισμού σε βενζινοκίνητα μοντέλα της Stellantis, οι οποίες αποσυντίθενται μέσα στο λιπαντικό. Σε μια άλλη περίπτωση, βρίσκεται ένα VW Golf έβδομης γενιάς ακινητοποιημένο από τον Απρίλιο του 2024, επειδή δεν μπορεί να παραδώσει το εργοστάσιο έναν καινούργιο ‘’εγκέφαλο’’.
Στο νέο ηλεκτρικό Smart γίνεται προληπτικά μαζί με το σέρβις και αντικατάσταση της μπαταρίας 12 Volt. Σε ένα Toyota Yaris Hybrid τριετίας, που ανήκε σε αναγνώστη του γερμανικού περιοδικού, άδειαζε η μπαταρία εκκίνησης μέσα σε μία εβδομάδα. Η ιαπωνική μάρκα πρόβαλε αρχικά διάφορες προφάσεις για να εξηγήσει την αιτία, στη συνέχεια όμως αποφάσισε να εφοδιάσει το συγκεκριμένο μοντέλο της με πιο δυνατές και ανθεκτικές μπαταρίες.