Ο Έλληνας έχει το παζάρεμα στο αίμα του, ενώ -ειδικά σε περιόδους οικονομικής στενότητας όπως η σημερινή- ψάχνει για ευκαιρίες. Αυτά ισχύουν φυσικά και κατά την αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, η οποία αποτελεί μια δημοφιλή εναλλακτική πρόταση απέναντι στα σαφώς ακριβότερα καινούρια Ι.Χ.
Ωστόσο, η αγορά των αυτοκινήτων από δεύτερο χέρι κρύβει ορισμένες παγίδες για τους ενδιαφερόμενους. Δείτε τα πιο συνηθισμένα λάθη, που οδηγούν σε κακές επιλογές και πώς μπορούμε να τα αποφύγουμε αξιολογώντας τα οχήματα με ορθολογικά κριτήρια.
Το ωραίο δεν είναι πάντα καλό
Είναι αυτονόητο, ότι κάθε πωλητής μεταχειρισμένου αυτοκινήτου φροντίζει να το κάνει ελκυστικότερο οπτικά, μάλιστα υπάρχουν στην αγορά αρκετές εταιρείες που ειδικεύονται στην προετοιμασία οχημάτων προς πώληση, ώστε να λάμπουν σαν καινούρια. Ακόμη όμως και αυτοκίνητα που δείχνουν εμφανισιακά σε εξαιρετική κατάσταση, μπορεί να κρύβουν προβλήματα, άρα δεν πρέπει να εντυπωσιαζομαστε υπέρμετρα και να τα αγοράζουμε, χωρίς να τα κάνουμε προηγουμένως φύλλο και φτερό. Αντίστοιχα, δεν απορρίπτουμε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, επειδή έχει π.χ. μερικές γρατζουνιές και μικροχτυπήματα, αλλά το ελέγχουμε συνολικά και αν μας ικανοποιεί, τότε πιέζουμε την τιμή του λόγω των μικρών οπτικών ελαττωμάτων του.
Δεν παίζει ρόλο πόσο κόστιζε καινούριο
Όπως είπαμε, ψάχνουμε για ευκαιρίες. Ωστόσο ευκαιρία δεν είναι να έχει μειωθεί πολύ η τιμή ενός μεταχειρισμένου μοντέλου σε σχέση με την αρχική του ως καινούργιο, αλλά μόνο αν είναι συμφέρουσα σε σύγκριση με οχήματα αντίστοιχης χρονολογίας και προδιαγραφών. Συχνά, έχει κοστίσει ένα καινούριο αυτοκίνητο ακριβά λόγω του πλούσιου εξοπλισμού του, ο οποίος ενδέχεται όμως να μην μας ενδιαφέρει, άρα δεν υπάρχει λόγος να πληρώσουμε εμείς ένα μέρος του επιπρόσθετου κόστους για αξεσουάρ, που δεν τα χρειαζόμαστε.
Πολλά χιλιόμετρα
Όλοι προσφέρουν «εγγύηση χιλιομέτρων», ωστόσο τα γυρισμένα κοντέρ αποτελούν τον κανόνα και όχι την εξαίρεση. Άρα, προσπαθούμε να διαμορφώσουμε άποψη για τα χιλιόμετρα με βάση το ιστορικό του αυτοκινήτου, την κατάστασή του και τον προηγούμενο κάτοχο του, ώστε να διαμορφώσουμε μια πιο ρεαλιστική εικόνα στο μυαλό μας. Επίσης, ένα όχημα που κινείται καθημερινά εντός πόλης καταπονείται πολύ περισσότερο από ένα μοντέλο με κύρια χρήση εκτός αστικού περιβάλλοντος, οπότε ο αριθμός των χιλιομέτρων αποτελεί ένα σχετικό νούμερο και δεν λέει από μόνος του πάντα την αλήθεια.
Αξιόπιστα και αναξιόπιστα μοντέλα
Υπάρχουν στατιστικές αξιοπιστίας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ωστόσο ένα αυτοκίνητο με π.χ. 10% πιθανότητα βλαβών δεν πρέπει να απορρίπτεται εκ προοιμίου απέναντι σε ένα με πιθανότητα 5%. Η στατιστική αποτελεί μόνο ένα κριτήριο, υπάρχουν όμως και αρκετά περισσότερα, όπως η σωστή συντήρηση και η καλή χρήση του οχήματος, η τιμή και η κατανάλωση καυσίμου, κλπ.
Προφορικές εγγυήσεις
Πολλοί υποψήφιοι αγοραστές αποφεύγουν τους εμπόρους μεταχειρισμένων, επειδή θεωρούν ότι πωλούν ακριβότερα από τους ιδιώτες, αν και δεν ισχύει αυτό πάντα. Ο ιδιώτης δεν παρέχει πάντως κάποιες εγγυήσεις, ενώ από τον έμπορο μπορούμε να τις ζητήσουμε και μάλιστα αναλυτικά και γραπτά, ώστε να είμαστε σε κάποιο βαθμό εξασφαλισμένοι. Να έχουμε πάντα στο μυαλό μας, ότι εγγυήσεις στο… μιλητό δεν έχουν καμία αξία.
Έλεγχος, test drive
Μακριά από αυτοκίνητα, τα οποία δεν σας τα δίνουν -με διάφορες δικαιολογίες- να τα οδηγήσετε και να τα πάτε για έλεγχο σε συνεργείο ή στα ΚΤΕΟ. Όποιος σκοπεύει να επενδύσει αρκετές χιλιάδες ευρώ για την αγορά ενός μεταχειρισμένου οχήματος, δικαιούται να το ελέγξει κανονικότατα και με τη βοήθεια μηχανικών και ειδικών συσκευών μέτρησης.