Ατελείωτες ουρές από την ανατολή του ήλιου, σπρώξιμο, τσακωμοί και εικόνες με αλλόφρονες καταναλωτές να τρέχουν να προλάβουν από τηλεοράσεις μέχρι νυφικά, ανήκουν μάλλον στο παρελθόν. Η Black Friday εξελίσσεται, αλλάζει και πλέον δεν περιορίζεται σε ένα 24ωρο.
Εξάλλου, είχε ήδη κάνει την εμφάνισή της η Cyber Monday, που πέφτει την τελευταία Δευτέρα πριν τη Black Friday, και έτσι οι προσφορές έμειναν «κολλημένες» για μία εβδομάδα, αφού κανείς καταναλωτής δεν θέλει να περιμένει περισσότερο για κάτι που μπορεί να αποκτήσει πιο φτηνά 5 μέρες νωρίτερα.
«Η Μαύρη Παρασκευή ήταν το έναυσμα για να πάνε οι καταναλωτές στο κατάστημα», σχολιάζει η Μπάρμπαρα Καν, Αμερικανίδα καθηγήτρια μάρκετινγκ στο πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια. «Καθώς μετατράπηκε σε μια διαφημιστική περίοδο, η ίδια η Black Friday έχασε τη μαγεία της - την αίσθηση του επείγοντος» προσθέτει.
- Η Black Friday πέφτει στις 26 Νοεμβρίου
- Η Cyber Monday πέφτει στις 29 Νοεμβρίου
Η ιστορία της Black Friday
Ο όρος «Blac Friday» αρχικά δεν είχε καμία σχέση με τον καταναλωτισμό και τα ψώνια, εξηγεί η ιστορικός και καθηγήτρια του Χάρβαρντ, Νάνσι Κοέν και υπενθυμίζει τον οικονομικό πανικό του μακρινού 1869, όταν οι επενδυτές Jay Gould και Jim Fisk αύξησαν τις τιμές του χρυσού και τελικά προκάλεσαν την κατάρρευση της αγοράς.
Από την έναρξη του 19ου αιώνα, η Κοέν είπε ότι ο όρος «Μαύρη Παρασκευή» γενικά χρησιμοποιείται για να περιγράψει άλλα άσχημα γεγονότα ή αρνητικές καταστάσεις.
Η πρώτη φορά που η «Black Friday» αναφέρθηκε ως μία μέρα για shopping ήταν την επομένη της Ημέρας των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ στη δεκαετία του 1950. Η αστυνομία στη Φιλαδέλφεια κατέγραψε μεγάλη εισροή καταναλωτών που πήγαν στην πόλη για ψώνια την επόμενη ημέρα των Ευχαριστιών, χαρακτηρίζοντάς την ως «Μαύρη Παρασκευή» επειδή έπρεπε να ελέγχουν τα πλήθη. Ο όρος άρχισε να χρησιμοποιείται και κέρδιζε δυναμική χρόνο με τον χρόνο.
Η ιδέα της «Black Friday» ως μια μέρα αφιερωμένη στα ψώνια «κάλπασε» μεταξύ της δεκαετίας του 1970 και του 1980, όταν και άρχισαν οι επιχειρήσεις να γίνονται ανταγωνιστικές μεταξύ τους με περισσότερες προσφορές.
Πλέον, οι πέντε μέρες από τη Cyber Monday στη Black Friday, επεκτάθηκαν σε μια εβδομάδα και στη συνέχεια σε κάποιες εβδομάδες, με τους ειδικούς να κινούνται ολοένα και πιο κοντά στην άποψη ότι τελικά πρέπει η εκπτωτική περίοδος να πάρει το όνομα «Μαύρος Νοέμβριος».