Από την πρώτη της δημοσίευση τον περασμένο Μάρτιο, η έρευνα του Eteron – Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή για τη Generation Z έδωσε έμπνευση για σχολιασμό και συζήτηση πάνω σε ένα θέμα που σταδιακά άρχισε να κατακτά έδαφος στη δημόσια σφαίρα. Όπως συχνά λέγεται, «η ζωή μιας έρευνας ξεκινάει αφότου δημοσιευτεί». Για τον λόγο αυτό, στη δεύτερη φάση του project «Gen Z | Voice On» συνδυάσαμε την έρευνα με πολλαπλές συνέργειες και πρωτοβουλίες συμμετοχής, διάδρασης και συμπαραγωγής γνώσης και υλικού με νέες και νέους.
Σήμερα δημοσιεύουμε το report «Όσα δεν Ξέραμε ότι Αγνοούσαμε για τη Gen Z», με τα βασικά συμπεράσματα της δεύτερης αυτής φάσης του project, το οποίο ετοίμασε για λογαριασμό του Eteron o ερευνητής και διδάκτορας του Τμήματος Επικοινωνίας & ΜΜΕ (ΕΚΠΑ), Αλέξανδρος Μινωτάκης, εστιάζοντας, αφενός, στη σχέση της Gen Z με την πολιτική και, αφετέρου, με τα μέσα επικοινωνίας. Ο Αλέξανδρος Μινωτάκης συμμετείχε και στην αρχική ερευνητική ομάδα, συντάσσοντας μαζί με την Αναστασία Βενετή και τον Σταμάτη Πουλακιδάκο, το ερωτηματολόγιο και το αρχικό report πάνω στα αποτελέσματα της έρευνας.
«Το μόνο σταθερό σε εμάς είναι ότι δεν υπάρχει τίποτα σταθερό – είμαστε πιο πολύ στο παρόν», Workshop, Gen Z & Media, 29/5/2022
Στο κείμενο του, ο Αλέξανδρος Μινωτάκης επισημαίνει ότι η σχέση της Gen Z με τα νέα μέσα είναι ιδιαίτερα σύνθετη, αντιφατική και πολύ-επίπεδη. «Πρόκειται για μία γενιά που είναι εμβυθισμένη στη λογική και στον κώδικα των ψηφιακών μέσων, την ίδια στιγμή που δυσπιστεί απέναντι τους. Αυτό οδηγεί σε μία αμφίθυμη σχέση όπου τα μέσα επικοινωνίας καθίστανται, συχνά την ίδια στιγμή, πηγή άγχους και ικανοποίησης, διέξοδος δημιουργικότητας αλλά και πεδίο πόλωσης και έντασης,» σημειώνει χαρακτηριστικά, ενώ εστιάζοντας στο κομμάτι της πολιτικής επικοινωνίας, υπογραμμίζει ότι η Gen Z φαίνεται να τηρεί αποστάσεις από ό,τι θεωρεί η ίδια ως «πολιτική», συχνά ταυτισμένη με πολιτικά κόμματα και επίσημους φορείς. «Δεν οδηγείται σε μία απλοϊκή ταύτιση της πολιτικής με την πολιτική επικοινωνία, αναζητώντας συχνά online αλλά και offline τρόπους ατομικής και συλλογικής έκφρασης — ακόμα και αν δεν τους θεωρεί ‘πολιτική δράση’» αναφέρει, υπογραμμίζοντας ότι κάτι τέτοιο αποτελεί μία ακόμα ένδειξη ότι η νέα γενιά δεν πρέπει να ταυτιστεί με τη χρήση των social media και του πολιτικού θεάματος μέσα από αυτά.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Gen Z αναζητεί νέες λέξεις για θεσμούς που ήδη υφίστανται αλλά δεν την ικανοποιούν με τους όρους που υπάρχουν σήμερα — ή μπορεί να της είναι και απολύτως αδιάφοροι.
Τέλος, με αναφορά στις νέες και τους νέους που συμμετείχαν στις εκδηλώσεις και τα εργαστήρια του Eteron, σημειώνεται: «Φάνηκαν, με μία δημιουργική αμηχανία, να ψάχνουν νέους όρους για να μιλήσουν για την πολιτική, την ιδεολογία και τη δημοσιογραφία. Φυσικά, δεν πρόκειται για κάποια εμμονή με το “νέο” ή τους νεολογισμούς — είναι ανάγκη να καλυφθούν με σύγχρονο τρόπο ανάγκες και ανησυχίες στις οποίες δεν μπορεί να ανταποκριθεί ο κόσμος που τους κληροδοτήθηκε».
Οι δράσεις της δεύτερης φάσης του project «Gen Z | Voice On»
Από τις πρωτοβουλίες που πραγματοποίησε το Eteron το προηγούμενο διάστημα, ξεχώρισαν τα δύο εργαστήρια που οργανώθηκαν στον χώρο του Ινστιτούτου, με συμμετοχή νέων έως 25 ετών: το πρώτο για τις θεσμικές, ακτιβιστικές και μιντιακές όψεις των γυναικοκτονιών, σε συνεργασία με το ελληνικό τμήμα του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τη Γυναικοκτονία, και το δεύτερο με θέμα τη σχέση της Gen Z με τα media και την πολιτική συμμετοχή. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση με τίτλο «Ok Zoomer», σε συνδιοργάνωση με το Σημείο για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς, ενώ συγχρόνως, πραγματοποιήθηκαν παρουσιάσεις σε πανεπιστημιακά τμήματα σε διάφορα μέρη της χώρας με γνωστικό αντικείμενο τη μελέτη της επικοινωνίας και της πολιτικής συμμετοχής.