Την ώρα που τα ερωτήματα γύρω από τις συνθήκες του ναυαγίου στην Πύλο παραμένουν και τα διεθνή Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης εξακολουθούν να έχουν στραμμένο το «βλέμμα» τους στη χώρα μας, το iΕidiseis φέρνει στο φως της δημοσιότητας νέα στοιχεία μέσα από την αναφορά του επικεφαλής του εμπορικού πλοίου που έσπευσε το μοιραίο βράδυ για συνδρομή, αλλά και μέσα από την κατάθεση του κυβερνήτη του πλωτού σκάφους 920 του Λιμενικού Σώματος.
Ο επικεφαλής του εμπορικού πλοίου επιβεβαιώνει μεν τους ισχυρισμούς του Λιμενικού ότι οι επιβαίνοντες στο αλιευτικό σκάφος δεν συνεργάζονταν, διότι ήθελαν να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την Ιταλία, ωστόσο αναφέρει ότι από τις 21:45 είχε κάνει αναφορά στο ελληνικό κέντρο έρευνας και διάσωσης ότι «το σκάφος κλυδωνιζόταν επικίνδυνα λόγω των υπεράριθμων ατόμων σε όλα τα καταστρώματα». Σημειώνει, επίσης, ότι στις 21:02 το αλιευτικό σκάφος κινείτο, συνεπώς εξάγεται το συμπέρασμα ότι η μηχανή του δούλευε.
Οι New York Times, μετά το BBC, τον Guardian και τους Times, έθεσαν σε ρεπορτάζ τους σειρά ερωτημάτων για τις συνθήκες του ναυαγίου. Μεταξύ άλλων, το άρθρο επικαλείται την αναφορά του καπετάνιου του παραπλέοντος εμπορικού πλοίου που δημοσιεύει παρακάτω αυτούσια το ieidiseis.
Από την πλευρά του, ο υποπλοίαρχος του Λιμενικού και κυβερνήτης του πλωτού σκάφους 920 αναφέρει -στην κατάθεση που έδωσε τα ξημερώματα της 15ης Ιουνίου- ότι «ευρισκόμενοι σε απόσταση 70 περίπου μέτρων από το σκάφος αντιληφθήκαμε ότι το σκάφος αυτό είχε αρχίσει να παίρνει μεγάλη κλίση από την δεξιά πλευρά του, ενώ παράλληλα επικρατούσε στους επιβαίνοντες μεγάλη αναστάτωση και φωνές. Σε λιγότερο από ένα λεπτό το σκάφος ανατράπηκε και τελικά βυθίστηκε ολοκληρωτικά».
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κυβερνήτης του πλωτού του Λ.Σ. παρέδωσε την ίδια ημέρα στους συναδέλφους του που κάνουν την έρευνα ψηφιακό δίσκο με βίντεο.
Η αναφορά του πλοιάρχου
Στην αναφορά του ο επικεφαλής του εμπορικού πλοίου, που έσπευσε για συνδρομή, περιγράφει το χρονικό, όπως το έζησε ο ίδιος και το πλήρωμα:
– 21:02 το πλοίο πλησίασε με ίδια μέσα το σκάφος σε απόσταση βολής του σχοινιού παροχής εφοδίων όμως το σκάφος άρχισε να κινείται δυτικά με ίδια μέσα και να απομακρύνεται από το πλοίο, καθώς επίσης να μην ανταποκρίνεται στις κλήσεις που του κάναμε για το αντίθετο.
– 21.12 Ενημερώθηκε σχετικώς το Λιμεναρχείο Πειραιά και το πλοίο έλαβε οδηγίες να πλησιάσει όσο το δυνατόν κοντύτερα το αλιευτικό σκάφος με ίδια μέσα για δεύτερη φορά.
– 21Q30 το πλοίο με δύσκολους και πολύπλοκους χειρισμούς και χωρίς οποιαδήποτε βοήθεια εκ μέρους του σκάφους κατάφερε να προσεγγίσει το σκάφος και το πλήρωμα του πλοίου ξεκίνησε να παρέχει στους επιβαίνοντες νερό και τροφές και οι επιβαίνοντες ακούστηκαν να φωνάζουν τη λέξη «Ιταλία». Καταλάβαμε εκ των πραγμάτων ότι οι επιβαίνοντες δεν θέλουν στην πραγματικότητα να αποβιβαστούν σε ελληνικό έδαφος, συμπέρασμα που συνάγεται άλλωστε και από όλη τη γενική και αρνητική στάση του πλοιάρχου του αλιευτικού σκάφους και της μη θέλησής του να συνεργαστεί με το πλοίο μας προς παροχή βοήθεια.
– 21:45 Το πλοίο μας έκανε αναφορά στο ελληνικό κέντρο έρευνας και διάσωσης ότι το σκάφος κλυδωνιζόταν επικίνδυνα λόγω των υπεράριθμων ατόμων σε όλα τα καταστρώματα και ενημέρωσε για την εξέλιξη της προσπάθειας παροχής εφοδίων.
– 21:51 Οι επιβάτες του σκάφους άρχισαν να πετούν στη θάλασσα τα εφόδια που τους δώσαμε κατά μαρτυρία του πληρώματος και ιδίοις όμμασι του πλοιάρχου. Το ελληνικό κέντρο έρευνας και διάσωσης ενημερώθηκε από τον πλοίαρχο σχετικώς και το πλοίο έλαβε εντολή να παραμείνει στα πέντε ναυτικά μίλια δυτικά του αλιευτικού σκάφους ενώ την ίδια ώρα σκάφος του ελληνικού Λιμενικού Σώματος προσέγγισε το σκάφος με τους υπεράριθμους επιβάτες σε απόσταση παροχής βοήθειας, όπως φάνηκε στα ηλεκτρονικά όργανα ναυσιπλοΐας του πλοίου λόγω και του προχωρημένου της ώρας (είχε πέσει για καλά το σκοτάδι).
– 00:18 Το ελληνικό κέντρο έρευνας και διάσωσης αποδέσμευσε το πλοίο από την επιχείρηση και δόθηκε εντολή στο πλοίο να συνεχίσει το ταξίδι του ενώ το παρακείμενο πλοίο του λιμενικού ήταν ακόμα δίπλα στο αλιευτικό σκάφος όπως φάνηκε στα ραντάρ του πλοίου.
– 00:30 Το πλοίο συνέχισε το ταξίδι του προς το λιμάνι προορισμού του.
Η κατάθεση του κυβερνήτη του Λ.Σ.
Ο κυβερνήτης του πλωτού σκάφους του Λιμενικού κατέθεσε στις 15 Ιουνίου στους συναδέλφους του που πραγματοποιούν την έρευνα για το ναυάγιο:
«Στις 13 Ιουνίου 2023 και περί ώρα 15.00 κατόπιν εντολής από το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του υπουργείου αποπλεύσαμε για την ευρύτερη θαλάσσια περιοχή 50 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου, προκειμένου να εντοπίσουμε αλιευτικό σκάφος αγνώστων στοιχείων. Περί ώρα 23.00 εντοπίσαμε το αλιευτικό σκάφος σε απόσταση περίπου έξι ναυτικών μιλίων, το οποίο βρισκόταν δίπλα από πλοίο (σ.σ. που είχε σπεύσει για συνδρομή).
Περί ώρα 23.40 το προσεγγίσαμε σε απόσταση 200 μέτρων περίπου και με χρήση προβολέα καθώς και με μεγαφωνική σκάφους μας, ενημερώσαμε το αλιευτικό σκάφος στην αγγλική γλώσσα ότι έχουμε έρθει να συνδράμουμε και να παρέχουμε οποιαδήποτε βοήθεια απαιτηθεί. Δεν λάβαμε καμία απάντηση από το σκάφος αλλά συνεχίσαμε να το ακολουθούμε από ασφαλή απόσταση. Λίγο αργότερα και περί ώρα 23.45 διαπιστώσαμε ότι το αλιευτικό σκάφος σταμάτησε να κινείται σε στίγμα φ: 36 18.2Β και λ: 021 07,7 Α.
Έγινε προσέγγιση αυτού με σκοπό να γίνει οπτικός έλεγχος στην κατάσταση αυτού και των επιβαινόντων του και εάν απαιτείται παροχή συνδρομής από το σκάφος μας.
Περί την 23.50 βρισκόμενοι πλησίον του, τους δόθηκε ένας μικρός κάβος με σκοπό να το προσεγγίσουμε και να διαπιστώσουμε τι ακριβώς χρειάζεται. Μετά την πρόσδεση από την πλώρη μας με την πλώρη του αλιευτικού σκάφους ακούστηκαν φωνές στην αγγλική γλώσσα: «No help go Italy» και παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις αν θέλουν βοήθεια-συνδρομή, μας αγνόησαν και περί ώρα 23.57 έλυσαν τον κάβο που τους είχαμε δώσει. Έβαλαν μπροστά ξανά τη μηχανή του σκάφους και κινήθηκαν σε δυτική κατεύθυνση και με χαμηλή ταχύτητα. Ενημερώσαμε το ΕΚΣΕΔ και συνεχίσαμε την επιτήρηση από ασφαλή απόσταση περίπου 200 μέτρων. Περί ώρα 00.44 το εν λόγω σκάφος κινείτο με χαμηλή ταχύτητα.
Περί ώρα 01.40 ενημερωθήκαμε από το ΕΚΣΕΔ ότι το αλιευτικό σκάφος σταμάτησε εκ νέου να κινείται και μας δόθηκε εντολή να ελέγξουμε την κατάστασή του.
Για το λόγο αυτό προσέγγισα με χαμηλή ταχύτητα για τυχόν παροχή συνδρομής. Ευρισκόμενοι σε απόσταση 70 περίπου μέτρων από το σκάφος αντιληφθήκαμε ότι το σκάφος αυτό είχε αρχίσει να παίρνει μεγάλη κλίση από την δεξιά πλευρά του, ενώ παράλληλα επικρατούσε στους επιβαίνοντες μεγάλη αναστάτωση και φωνές.
Σε λιγότερο από ένα λεπτό το σκάφος ανατράπηκε και τελικά βυθίστηκε ολοκληρωτικά. Ξεκινήσαμε τη διάσωση ρίχνοντας τη βοηθητική λέμβο του σκάφους μας, ανάβοντας περιμετρικά φώτα και τον προβολέα διάσωσης, ρίχνοντας στη θάλασσα το σωστικό εξοπλισμό (κουλούρες, σωσίβια) και παράλληλα ενημερώσαμε το ΕΚΣΕΔ για το συμβάν προκειμένου να σπεύσουν παραπλέοντα πλοία για συνδρομή βοήθειας. Ξεκίνησε η άμεση περισυλλογή τόσο από τη βοηθητικό λέμβο αλλά και από το σκάφος μας, καθότι βρισκόμασταν αρκετά κοντά και λόγω του φωτισμού αρκετοί από τους ναυαγούς έρχονταν πάνω μας. Αργότερα κατέπλευσε στην περιοχή η θαλαμηγός M.Q. που κάνοντας χρήση της σωστικής λέμβου ξεκίνησε την περισυλλογή ναυαγών τους οποίους μετέφερε στο σκάφος 920.
Επίσης προς παροχή βοήθειας C130 έριξε φωτοβολίδες λευκές τρεις με τέσσερις στο σύνολο».