Η αντιπαράθεση ανάμεσα στη ΝΔ και τον υπουργό Εθνικής Άμυνας ξέσπασε όταν ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικής Άμυνας Κώστας Δουζίνας εισηγήθηκε η κοινή συνεδρίαση με την Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων να χωριστεί σε δύο μέρη.
Το πρώτο μέρος να είναι ανοιχτό, δημόσιο και εκεί να γίνει εισήγηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, να ακουστούν οι εκπρόσωποι των φορέων, να υποβληθούν ερωτήσεις αυστηρά εντός της ύλης και στη συνέχεια η συνεδρίαση να γίνει κεκλεισμένων των θυρών για να γίνει πιο ενδελεχής συζήτηση.
Η συνεδρίαση αφορά την τροπολογία για την αναβάθμιση των F-16, ως προς το σκέλος των υποχρεώσεων της Lockheed, η οποία τίθεται σε ψηφοφορία την Δευτέρα.
Ο κ. Καμμένος σε σχέση με την ονομαστική αξία της τήρησης των υποχρεώσεων της Lockheed αναγνώρισε ότι μπορεί να δημιουργούνταν παρερμηνείες και με βελτίωση η συνολική πραγματική αξία της συμφωνίας θα είναι τουλάχιστον 265 εκατομμυρίων δολαρίων.
O εκπρόσωπος της Lockheed Martin Διονύσης Πλέσσας, υπογράμμισε ότι το υπουργείο Εθνικής Άμυνας κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων ζήτησε την μεγαλύτερη δυνατή εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.
Ο πρόεδρος της ΕΑΒ Ζαχαρίας Γκίκας είπε ότι είναι σημαντικό να θωρακιστεί η αμυντική βιομηχανία. Ανέφερε ότι από το 2009 έχει να προσληφθεί προσωπικό και ζήτησε από όλες τις πολιτικές δυνάμεις να βοηθήσουν να κρατηθεί ζωντανή η ΕΑΒ.
Ο κ. Γκίκας δεν παρέλειψε να περιγράψει ότι «ο υπουργός βιώνει μεγάλη αγωνία», να φτιαχτούν τα αεροσκάφη, να κρατηθεί η ΕΑΒ όρθια που έχει πολύ καλό όνομα, «αλλά δεν έχει αυτή τη στιγμή δυνατότητα να σηκώσει δουλειές από όλον τον κόσμο αν και μπορεί να ανταποκριθεί». Ως προς την τροπολογία είπε ότι «αφορά έργα ζωής για την ΕΑΒ, ότι αφορά έργα που θα την απογειώσουν».
«Δεν μας επέλεξε τυχαία η Lockheed Martin. Έχουμε μεγάλη πίεση να κρατάμε υψηλά τα στάνταρτς», υποστήριξε ο κ. Γκίκας.
Χρονιά ορόσημο θα είναι το 2020 όταν αναμένεται να επιστρέψει το αναβαθμισμένο F-16 Viper στην Ελλάδα και τότε θα ξεκινήσει στην ΕΑΒ η αναβάθμιση των υπολοίπων 84 αεροσκαφών.
Σήμερα η χώρα μας διαθέτει τέσσερις τύπους μαχητικών F-16. Η αναβάθμιση αρχικά των 85 αεροσκαφών θα φέρει πίσω αεροσκάφη με το ραντάρ τύπου AESA. Αυτό σημαίνει πως το ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης δίνει στον ιπτάμενο όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται τόσο για επίγειους όσο και για εναέριους στόχους.
Στο νέο πιλοτήριο ο χειριστής θα έχει μπροστά του τη νέα κεντρική οθόνη μεγάλων διαστάσεων με όλες τις πληροφορίες. Το Link 16 είναι κεφαλαιώδους σημασίας καθώς τα 85 αεροσκάφη θα μπορούν ν’ ανταλλάξουν σημαντικές πληροφορίες μεταξύ τους κι αυτό δίνει μεγάλη ισχύ στο αξιόμαχο, κάτι που σήμερα υπάρχει μόνο στ’ αεροσκάφη που βρίσκονται στην αεροπορική βάση του Αράξου.
Με την αναβάθμιση τα 85 αυτά αεροσκάφη θα ενσωματώσουν όλα τα σύγχρονα πυρομαχικά κρούσης j-dam & j-sow. Επίσης όλα τα αεροσκάφη θα διαθέτουν το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS ενώ τα F-16 VIPER είναι αυτά που θα μπορούν να συνεργαστούν με το επόμενο αεροσκάφος 5ης γενιάς.
Τα 30 F-16 Block 52 Advance που βρίσκονται στον Άραξο είναι τα πρώτα που θα μπουν στον κύκλο της αναβάθμισης κι’ αυτά έχουν τη λιγότερη εργασία μιας και παρελήφθησαν από την ΠΑ το 2009. Αμέσως μετά τη σκυτάλη παίρνουν τα 55 F-16 Block 52plus που είχαν φτάσει στην Ελλάδα το 2003.
Σημαντικό είναι πως όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα για την αναβάθμιση των 85 F-16 και με τα απάρτια των F-16Block 52 plus που θα έχουν περισσέψει, η ΕΑΒ αναμένεται να προχωρήσει μόνη της στην αναβάθμιση των F-16 Block 50 στο επίπεδο 52 plus.