Ελλάδα

Πλαστοί πίνακες: Στη φυλακή ο φιλότεχνος του Λυκαβηττού και ο γιος του – Ελεύθερος ο «Κολωνακιώτης»

Το «αφήγημα» της οικογένειας ήταν ότι οι πίνακες προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές διακεκριμένων πολιτικών ή συλλεκτών.
Πίνακες

Το δρόμο για τη φυλακή πήραν δύο από τα 13 μέλη του κυκλώματος που πουλούσε πλαστούς πίνακες ζωγραφικής και ξηλώθηκε σε μεγάλη αστυνομική επιχείρηση του ελληνικού FBI.

Οι 10 συλληφθέντες αφέθηκαν ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους (οι τρεις με υψηλές χρηματικές εγγυήσεις), ενώ μόνο ένας αφέθηκε ελεύθερος χωρίς κανέναν όρο. Η μαραθώνια διαδικασία των απολογιών τους στον Ανακριτή ξεκίνησε το Σάββατο και ολοκληρώθηκε χθες.

Τα δύο πρόσωπα που κρίθηκαν προφυλακιστέα είναι ο 63χρονος «artfreak» που κατά την ΕΛ.ΑΣ. ήταν ο αρχηγός και ο 37χρονος γιος του. Η ρουμανικής καταγωγής σύζυγος του 63χρονου και μητέρα του 37χρονου αφέθηκε ελεύθερη με περιοριστικούς όρους και καταβολή υψηλής χρηματικής εγγύησης. Ελεύθεροι αφέθηκαν επίσης οι παλαιοπώλες με καταστήματα σε Μελίσσια, Μαρούσι και Γκύζη, οι οποίοι κατηγορούνται ότι διέθεταν προς πώληση πλαστούς πίνακες που τους παρουσίαζαν ως γνήσιους, όπως και ο ιδιοκτήτης φωτοτυπείου στο Κολωνάκι που «βοηθούσε» στην κατασκευή πλαστών εγγράφων πιστοποίησης γνησιότητας των πινάκων.

Ο δικηγόρος Νίκος Αλετράς εκπροσώπησε τον μοναδικό κατηγορούμενο που αφέθηκε ελεύθερος χωρίς όρους. Όπως λέει στο iEidiseis, «πρόκειται για μία πολύ σοβαρή υπόθεση που διαλευκάνθηκε από τη Διεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος και αφορούσε σε σωρεία αδικημάτων. Ασκήθηκαν ποινικές διώξεις για εγκληματική οργάνωση, κακουργηματική απόπειρα απάτης, υπεξαίρεση μνημείου, κακουργηματική πλαστογραφία και νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες. Ολοκληρώθηκαν χθες οι απολογίες των 13 συλληφθέντων, έναν εκ των οποίων εκπροσωπούσα. Ο εντολέας μου ξεκαθάρισε τη θέση του και διαλευκάνθηκε ότι δεν είχε συμμετοχή σε κανένα απολύτως αδίκημα και έτσι αφέθηκε ελεύθερος χωρίς κανέναν περιοριστικό όρο».

Ο δικηγόρος Νίκος Αλετράς

Ο φιλόμουσος πατέρας και ο γιος του που πήραν το δρόμο για τη φυλακή είχαν μπει ξανά στο μικροσκόπιο της ΕΛ.ΑΣ. μόλις το 2023, όταν είχε σχηματιστεί δικογραφία-«καρμπόν» σε βάρος τους. Σε εκείνη την περίπτωση αρχηγός φερόταν ο 37χρονος γιος.

Χαρακτηριστικό είναι, όπως λένε στο iEidiseis αστυνομικές πηγές, ότι κατά την έφοδο που έγινε προ ημερών στο σπίτι του 63χρονου στο Λυκαβηττό εντοπίστηκε ειδικός φούρνος παλαίωσης, ο οποίος τελούσε υπό κατάσχεση από το 2023. Από τότε δηλαδή που οι αστυνομικοί είχαν διαπιστώσει ότι ο φούρνος χρησιμοποιείτο, προκειμένου οι πίνακες που έφτιαχνε να δείχνουν παλιοί και να πείθονται οι υποψήφιοι αγοραστές για τη γνησιότητά τους.

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο του 2023, ο πατέρας της οικογένειας ήταν αυτός που ζωγράφιζε τους πίνακες και μάλιστα με τέτοια δεξιοτεχνία που οι υποψήφιοι αγοραστές πίστευαν ότι πράγματι ανήκουν σε μεγάλους ζωγράφους. Το «εργαστήρι» του είχε στηθεί μέσα σε ένα μεγαλοαστικό διαμέρισμα δίπλα από την πλατεία Δεξαμενής στο λόφο του Λυκαβηττού. Εκεί ζωγράφιζε με τις ώρες, δίνοντας την εικόνα ενός καλλιτέχνη που είναι αφοσιωμένος σε αυτό που κάνει.

Το «αφήγημα» της οικογένειας ήταν ότι οι πίνακες προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές διακεκριμένων πολιτικών ή συλλεκτών του προηγούμενου αιώνα, καταλήγοντας μέσα από μεταβιβάσεις στην οικογένεια της συζύγου του.

Η γυναίκα του και μητέρα του παιδιού του, ήταν επίσης κατηγορούμενη. Κατηγορήθηκε ότι παρείχε το γνωστικό πλαίσιο και τα οικογενειακά δεδομένα προγόνων της από την εποχή του Τσαουσέσκου, βάσει του οποίου το κύκλωμα έστηνε το ψευδές σενάριο για τη δήθεν διαδρομή της μεταβίβασης των έργων από τους αρχικούς δημιουργούς των έργων σε πολιτικά πρόσωπα της εποχής και σε γνωστούς συλλέκτες (Κόμης,, Teriade, Αλέξανδρος Ιόλας) και από εκεί στον πατέρα της. Η γυναίκα αυτή παρουσιαζόταν στους υποψήφιους αγοραστές ως συλλέκτρια έργων τέχνης, ισχυριζόμενη ότι τα έχει κληρονομήσει από τον πατέρα της, στρατηγό επί προεδρίας Τσαουσέσκου.

Όταν αποκαλύφθηκε η δράση της οικογένειας του 2023 υπήρχε έντονη αντίδραση από τους κατηγορούμενους, οι οποίοι είχαν φτάσει στο σημείο να υποβάλουν μήνυση σε βάρος του αξιωματικού της ΕΛ.ΑΣ. που είχε χειριστεί την υπόθεση.

Σχεδόν δύο χρόνια μετά την τότε δικογραφία, το ελληνικό FBI επανήλθε με έρευνα που κατέληξε σε νέα δικογραφία με κατηγορούμενους τα μέλη της ίδιας οικογένειας. Το εντυπωσιακό είναι ότι παρά τη δικογραφία του 2023, που ξεκίνησε με αφορμή μία αγοραπωλησία ενός πίνακα του Πόλοκ, τα μέλη της οικογένειας εμφανίζονται να «επιμένουν» στις πλαστογραφίες έργων τέχνης και μάλιστα έργων του Αμερικανού ζωγράφου. Σύμφωνα με την έρευνα που έγινε προ ημερών, οι φιλόμουσοι πλαστογράφοι πουλούσαν -μεταξύ των πολλών πινάκων- δύο πίνακες του Πόλοκ έναντι 40.000 ευρώ, ενώ φέρονται να είπαν στον αστυνομικό που υποδύθηκε τον υποψήφιο αγοραστή ότι είχαν και έναν τρίτο πίνακα του Αμερικανού ζωγράφου που είχε ήδη πουληθεί έναντι 15.000 ευρώ.

Στο μικροσκόπιο παλαιοπωλεία και φωτοτυπείο στο Κολωνάκι

Στην τελευταία έρευνα της ΕΛ.ΑΣ. μπήκαν στο μεγεθυντικό φακό τρία παλαιοπωλεία… υπεράνω υποψίας σε Μελίσσια, Μαρούσι και Γκύζη, όπως και ένα φωτοτυπικό κέντρο στο Κολωνάκι.

Ιδιοκτήτης φωτοτυπείου ήταν «υπεύθυνος» για την κατασκευή των πλαστών εγγράφων πιστοποίησης γνησιότητας των πινάκων. Εκμεταλλευόμενος την τεχνογνωσία που είχε και τον εξοπλισμό που διέθετε στο μαγαζί του στο Κολωνάκι φέρεται να εφοδίαζε αρχηγικό μέλος με πλαστές σφραγίδες -κατά παραγγελία του- γνωρίζοντας το σκοπό για τον οποίο προορίζονται. Επίσης, παρείχε κατάλληλες σφραγίσεις και δακτυλοσκοπήσεις στους πλαστούς πίνακες, δημιουργώντας με τον τρόπο αυτό εικονικά ιστορικά προέλευσης (για να φαίνονται τα έργα γνήσια).

Άλλος κατηγορούμενος διατηρούσε παλαιοπωλείο στα Μελίσσια. Σύμφωνα με την Αστυνομία, συνεργαζόταν με το κύκλωμα αγοράζοντας εν γνώσει του πλαστούς πίνακες με τα πλαστά έγγραφα πιστοποίησης γνησιότητας που τους συνόδευαν και στη συνέχεια τους πουλούσε σε πελάτες στο κατάστημά του ως γνήσιους. Το ίδιο έκανε και δεύτερος παλαιοπώλης που διατηρεί καταστήματα στο Μαρούσι και στου Γκύζη.

Το αρχηγικό μέλος του κυκλώματος είναι ένας 63χρονος που χαρακτηρίζεται από την ΕΛ.ΑΣ. ως «παλιά καραβάνα» στην πλαστογράφηση έργων τέχνης. «Στο συγκεκριμένο αντικείμενο είναι επιστήμονας. Οι πίνακες όχι απλά είναι απολύτως πιστές αντιγραφές αλλά έδινε και πολύ μεγάλη έμφαση στη δημιουργία του «προφίλ» του πίνακα. Κατασκεύαζε το ιστορικό του πίνακα, μέσα από έγγραφα πιστοποίησης γνησιότητας, για να πείθει τους πελάτες του», λέει αστυνομική πηγή.

Το κύκλωμα διέθετε ένα καλά οργανωμένο εργαστήριο με δύο φούρνους, μπογιές, παλέτες και πινέλα για την κατασκευή των πινάκων ζωγραφικής. Καθοριστικής σημασίας για την αποκάλυψη της δράσης των πλαστογράφων ήταν ο ρόλος του μυστικού αστυνομικούς που υποδύθηκε τον πελάτη. Εκτός από την αγορά του πίνακα του Πικάσο διαπραγματεύτηκε την αγορά δύο πινάκων του Πόλοκ, ενός πίνακα του Κλοντ Μονέ και τριών θρησκευτικών εικόνων. Επίσης, χρειάστηκε να κάνει ραντεβού σε γνωστό εστιατόριο της Βάρκιζας στην παραλιακή με μέλος του κυκλώματος. Η συνάντηση είχε διάρκεια περίπου μίας ώρας και εκεί συμφωνήθηκε η αγοραπωλησία του έργου του Πικάσο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Επιδόματα ΔΥΠΑ: Πότε πληρώνονται Chevron Left
Ο «πόλεμος» για τα έσοδα και τις παροχές στη ΔΕΘ - 8 εκκρεμότητες μένουν στο ράφι
Η νέα κοινή εμφάνιση Σαμαρά - Καραμανλή και οι προειδοποιητικές βολές από Μητσοτάκη
Αντώνης Σαμαράς, Κώστας Καραμανλής Chevron Right