Ευρωπαϊκό «μπλόκο» στον ανοιχτό Ηλεκτρονικό Διαγωνισμό για την προμήθεια οκτώ αυτοκινούμενων ή ρυμουλκούμενων ανιχνευτικών συστημάτων με ακτίνες «Χ» για την πάταξη του λαθρεμπορίου τσιγάρων μετά από καταγγελίες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι δεν τηρούνται οι προβλεπόμενοι όροι της Διακήρυξης.
Την αποκάλυψη έκανε την περασμένη βδομάδα το iEidiseis.gr ότι αποκλείονται από το Α ´ στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας όλοι οι υποψήφιοι πλην ενος, παρ ότι πληρούν με ακρίβεια τους όρους της Διακήρυξης, ενώ ο αποκλεισμός τους γίνεται χωρίς καμία εγγραφή εξήγηση και κυρίως χωρίς να έχει προηγηθεί τεχνική αξιολόγηση των υποψηφίων συστημάτων.
Η προμήθεια των συγκεκριμένων συστημάτων γίνεται και με κοινότητα κονδύλια γι αυτό και η ΕΕ επιδεικνύει επιπρόσθετη ευαισθησία.
Η καταγγελία έγινε από μεγάλο δικηγορικό γραφείο των Βρυξελλών απευθείας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με το θέμα ασχολείται η Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς, που τελεί υπό τον Γάλλο Επίτροπο κ. Breton, Διεύθυνση G, Δημόσιες Συμβάσεις και Βοηθήματα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβαίνει στις εξης επισημάνσεις και με τον τρόπο αυτό προειδοποιεί την Αθήνα :
1) Σύμφωνα με την πάγια νομολογία των Δικαστηρίων της ΕΕ και του ΣτΕ, καθώς και την πρακτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι αρχές της ίσης μεταχείρισης και διαφάνειας απαγορεύουν στην αναθέτουσα αρχή να απορρίψει προσφορά στηριζόμενη σε λόγους οι οποίοι δεν προβλέπονται στην διακήρυξη.
2) Η αναθέτουσα αρχή δεν δύναται να προβεί σε αποκλεισμό υποψηφίου από την διαγωνιστική διαδικασία λόγω μη προσκόμισης διαφορετικών ή και επιπλέον από τα προβλεπόμενα δικαιολογητικών συμμετοχής.
3) Σε κάθε περίπτωση, η αυστηρότητα της εφαρμογής της Διακήρυξης προϋποθέτει σαφήνεια των όρων αυτής, καθώς η παραβίαση αμφίσημων όρων δεν οδηγεί αναγκαστικά στον αποκλεισμό διαγωνιζομένου, καθώς η ερμηνεία των όρων της σύμβασης δεν μπορεί να γίνεται σε βάρος του καλόπιστου διαγωνιζομένου, κατά παράβαση των αρχών του ανταγωνισμού και της παροχής ίσων ευκαιριών που θα πρέπει να παρέχεται σε αυτούς.
4) Δεν μπορεί ΚΑΝΕΝΑΣ να αποκλείει από την διαγωνιστική διαδικασία καμία εταιρία τεχνική που η προσφορά της συμμορφώνεται απόλυτα με τις απαιτήσεις της Διακήρυξης του Διαγωνισμού.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρεμβαίνει στην Αναθέτουσα Αρχή (υπουργείο Οικονομικών ) σύμφωνα με το άρθρο 3 (1) της Οδηγίας του Συμβουλίου της 21ης Δεκεμβρίου 1989 για την σύναψη και τον έλεγχο συμβάσεων κρατικών προμηθειών και δημοσίων έργων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δύναται να παρέμβει άμεσα, ενώπιον της Αναθέτουσας Αρχής, ζητώντας την απόσυρση ή ακύρωση της βλαπτικής για την διαμαρτυρόμενη εταιρία τυχόν πράξης, καθώς και την αναστολή της διενέργειας της εν λόγω διαγωνιστικής διαδικασίας, εφόσον κρίνει ότι έχει διαπραχθεί σοβαρή παράβαση του ενωσιακού Δικαίου για τις διαδικασίες σύναψης συμβάσεων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδεικνύει μια περαιτέρω ευαισθησία για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό διότι το αντικείμενο χρηματοδοτείται και από Ενωσιακούς πόρους. Σύμφωνα με πάγια νομολογία του Δικαστηρίου της ΕΕ, σχετικά με την προστασία των οικονομικών συμφερόντων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων η μη συμμόρφωση της αναθέτουσας αρχής, ζημιώνει ή ενδέχεται να ζημιώσει τον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τον καταλογισμό αδικαιολόγητης δαπάνης.
Λόγω μη συμμόρφωσης με τους κανόνες περί συνάψεως δημοσίων συμβάσεων, επιδέχεται διοικητικά μέτρα.
Εάν, λοιπόν, οι οικονομικές προσφορές των αποκλεισθεισών εταιριών στην εν λόγω διαγωνιστική διαδικασία είναι σημαντικά κατώτερες της οικονομικής προσφοράς του όποιου αναδόχου, ενδεχόμενος μη σύννομος αποκλεισμός θα είναι επιβλαβής για το οικονομικό συμφέρον τη Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την προστασία του οικονομικού συμφέροντος της ΕΕ , στην προκειμένη περίπτωση δεν οδηγεί μόνο στην καθυστέρηση της διαγωνιστικής διαδικασίας, αλλά επιπλέον θέτει εν αμφιβόλω την χρηματοδότηση της προμήθειας του αντικειμένου της διαγωνιστική διαδικασίας από κοινοτικούς πόρους.