Συναγερμός έχει σημάνει διεθνώς στις περιβαλλοντικές οργανώσεις για τυχόν επιπτώσεις στο περιβάλλον από την έκρηξη 2.750 τόνων νιτρικού αμμωνίου το απόγευμα της περασμένης Τρίτης στο λιμάνι της Βηρυτού.
Η έκρηξη ήταν ισχυρότατη , της κλίμακας 4,5 Ρίχτερ και συντάραξε ένα μεγάλο κομμάτι της λεκάνης στην Μέση Ανατολή και έγινε αντιληπτή μέχρι και την Κύπρο.
Το θέμα της αντιμετώπισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων είναι από τις βασικές προτεραιότητες που τίθενται από της κυβέρνηση του Λιβάνου μαζί με την υγειονομική φροντίδα των τραυματιών , την στέγαση και τον επισιτισμό του πληθυσμού.
Σχετικά με την ανησυχία της διεθνούς κοινότητας για τυχόν περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την έκρηξη στην Βηρυτό ο περιβαλλοντολόγος - εμπειρογνώμονας Mostapha Raad περιορίστηκε να δηλώσει ότι : «Είναι ακόμη πολύ νωρίς να εκτιμηθεί ο πλήρης περιβαλλοντικός αντίκτυπος της έκρηξης».
Από την πρώτη στιγμή της έκρηξης ο φόβος που κυρίευσε τους περιβαλλοντολόγους ήταν μη τυχόν και ο άνεμος έχει μεταφέρει το τοξικό σύννεφο γεμάτο με νιτρικό οξύ μακριά από την Βηρυτό τόσο προς την στεριά όσο και προς την ανοιχτή θάλασσα.
Όμως ο Mostapha Raad ήταν καθησυχαστικός : «Αρχικά φοβηθήκαμε μήπως το υπόλειμμα νιτρικού αμμωνίου οδηγούσε στην ψύξη του καιρού και στην όξινη βροχή, αλλά σύμφωνα με δοκιμές σε δείγματα αέρα, το αποτέλεσμα ήταν πράσινο και το νέφος φαίνεται ότι εξαφανίστηκε πάνω από τη θάλασσα».
Παρ όλα αυτά οι περιβαλλοντολόγοι εξακολουθούν να βρίσκονται σε συναγερμό και να πραγματοποιούν συνεχώς μετρήσεις τόσο στην περιοχή της έκρηξης αλλά και στην ευρύτερη περιοχή του Λιβάνου , της Μέσης Ανατολής και της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με επίκεντρο την Κύπρο.
Πέραν όμως από την περιβαλλοντική ανησυχία είναι και ο οικονομικός εφιάλτης που μετά την έκρηξη γιγαντώθηκε και έγινε πιο απειλητικός πάνω από τον Λίβανο.
Ο Charbel Cordahi, οικονομικός σύμβουλος του προέδρου του Λιβάνου , υπολογίζει ότι το κόστος των ζημιών από την έκρηξη, συμπεριλαμβανομένης της αποζημίωσης, θα ανέλθει στα 15 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το λιμάνι της Βηρυτού αποτελεί την κυρία πύλη εμπορικών συναλλαγών του Λιβάνου. Με την έκρηξη διακόπηκε βιαίως το 70% των εμπορικών καναλιών της χώρας.
Τα αεροδρόμια και τα άλλα λιμάνια του Λιβάνου μπορούν να διευκολύνουν μόνο το 30-40% του εμπορίου και το άνοιγμα των συνόρων με τη Συρία μπορεί να διευκολύνει ένα άλλο 20%.
Αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον 5 δισεκατομμύρια δολάρια εισαγωγών δεν θα φτάσουν στο Λίβανο και άλλα 2 δισεκατομμύρια δολάρια εξαγωγών θα παραμείνουν στο Λίβανο για τους επόμενους οκτώ μήνες. Αυτό αντιπροσωπεύει απώλεια περίπου 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων ή 15% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος.
Επομένως χωρίς ένα διεθνές πρόγραμμα βοήθειας ο Λίβανος δεν μπορεί να αντιμετωπίσει αυτήν την καταστροφή.
Σήμερα οι μισοί Λιβανέζοι ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Ο λαϊκός θυμός ενάντια στην κυβέρνηση και τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις του Λιβάνου διογκώθηκε καθώς μια ευρύτερη οικονομική κρίση επιδεινώθηκε από τον αντίκτυπο της πανδημίας κορονοϊού και τώρα με την έκρηξη ήρθε η χαριστική βολή για τους Λιβανέζους.