Τα Στενά του Ορμούζ παραμένουν υπό τον απόλυτο έλεγχο της Τεχεράνης για τις επόμενες 30 ημέρες, προειδοποίησε τις ΗΠΑ ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών, Αμπάς Αραγτσί, μιλώντας την Κυριακή (28/6) στη Βαγδάτη κατά τη διάρκεια μονοήμερης επίσημης επίσκεψης στο Ιράκ.
Συγκεκριμένα, ο επικεφαλής της ιρανικής διπλωματίας στήριξε τον ισχυρισμό στην ερμηνεία που δίνει η Τεχεράνη στο μνημόνιο κατανόησης που υπεγράφη αυτόν τον μήνα με την Ουάσινγκτον ενώ, ταυτόχρονα, κατηγόρησε την αμερικανική πλευρά ότι παραβιάζει την πρώτη ρήτρα του εγγράφου, η οποία την υποχρεώνει να πιέσει το Ισραήλ να αποχωρήσει πλήρως από τον Λίβανο. Η δήλωση ήρθε εν μέσω νέων αμοιβαίων βομβαρδισμών με τις ΗΠΑ και έπειτα από τη συμφωνία Λιβάνου – Ισραήλ που απορρίφθηκε από τη Χεζμπολάχ.
Iran’s Foreign Minister Abbas Araghchi:
Under the memorandum of understanding, the Strait of Hormuz will return to its pre-war operating capacity within 30 days under the management adopted by Iran and after the obstacles are removed by the Islamic Republic of Iran.
These… pic.twitter.com/48pgtHrRTH
— Clash Report (@clashreport) 28 Ιουνίου 2026
Ο Αμπάς Αραγτσί μίλησε σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Ιρακινό ομόλογό του, Φουάντ Χουσεΐν, και στράφηκε ευθέως κατά της Ουάσινγκτον για την κατάσταση στον Λίβανο. «Δυστυχώς, η σιωνιστική οντότητα συνεχίζει τις αεροπορικές της επιθέσεις στον Λίβανο», ανέφερε ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών, τονίζοντας: «Οι ΗΠΑ οφείλουν να ανταποκριθούν στην ευθύνη τους, να αναγκάσουν το Ισραήλ να σταματήσει τις επιθέσεις και να αποσυρθεί από τις περιοχές που κατέχει στον Λίβανο, διότι αυτή είναι η πρώτη ρήτρα του μνημονίου».
Η συγκεκριμένη ρήτρα δεν περιορίζεται στο τέλος των ισραηλινών αεροπορικών επιθέσεων. Επιβάλλει στα μέρη να βρουν φόρμουλα που να εγγυάται την ισραηλινή αποχώρηση από λιβανικό έδαφος. Ωστόσο, η συμφωνία που υπεγράφη την Παρασκευή ανάμεσα στον Λίβανο και το Ισραήλ περιορίζεται σε αναφορά για «σταδιακή αποχώρηση», υπό την προϋπόθεση της επαλήθευσης ενός ενδεχόμενου αφοπλισμού της Χεζμπολάχ. Η ένοπλη οργάνωση το αρνείται κατηγορηματικά, θεωρώντας το ισραηλινό τέχνασμα ώστε να μείνει ο Λίβανος χωρίς αμυντικές δυνατότητες.
Τι δήλωσε ο Αραγτσί για τα Στενά του Ορμούζ
Στο θέμα της ναυσιπλοΐας, ο Αμπάς Αραγτσί ήταν κατηγορηματικός. Τα Στενά του Ορμούζ θα παραμείνουν υπό την πλήρη εποπτεία και διαχείριση του Ιράν για τις επόμενες 30 ημέρες και, μόλις αρθούν όλα τα εμπόδια, θα αποκατασταθεί η πλήρης δυναμικότητα του περάσματος. Όπως υπογράμμισε, η ευθύνη για όσα συμβαίνουν στο στρατηγικό αυτό σημείο, βαρύνει αποκλειστικά την Ισλαμική Δημοκρατία.
«Δεν υπάρχει άλλο μέρος ή κράτος που να εμπλέκεται», ανέφερε ο Αμπάς Αραγτσί, προσθέτοντας: «Αυτό καθίσταται απολύτως σαφές στο μνημόνιο κατανόησης, και οποιαδήποτε παρέμβαση ή μονομερής ενέργεια θα επιδεινώσει την κατάσταση και θα καθυστερήσει το άνοιγμα των στενών».
Οι δηλώσεις του ήρθαν εν μέσω ενδείξεων ότι ορισμένα πλοία επιχειρούν να αποφύγουν τις ελεγχόμενες από την Τεχεράνη διαδρομές, ακολουθώντας νότια πορεία κοντά στις ακτές του Ομάν.


