Λίγη ώρα μετά τις δηλώσεις του Κώστα Σκρέκα, ο οποίος ουσιαστικά πέταξε το «μπαλάκι» στο υπουργείο Οικονομικών αναφορικά με το ενδεχόμενο ενός νέου, δεύτερου, γύρου Fuel Pass, τους καλοκαιρινούς μήνες, ο Χρήστος Σταϊκούρας τοποθετήθηκε σχετικά, κατεβάζοντας ωστόσο τον… πήχη των προσδοκιών.
«Το υπουργείο Οικονομικών διερευνά τη δυνατότητα να βρει τρόπους για να στηρίξει. Αν υπάρξει δημοσιονομικό περιθώριο, είναι βέβαιο ότι θα το κάνει», είπε το πρωί της Παρασκευής ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Από την πλευρά του, λοιπόν, ο υπουργός Οικονομικών αφού ξεκαθάρισε ότι η κουβέντα σχετικά με το ενδεχόμενο παράτασης του μέτρου είναι πολύ πρόωρη, στη συνέχεια τόνισε ότι μια τέτοια απόφαση θα αύξανε σημαντικά το ήδη μεγάλο έλλειμα.
«Είμαστε στον Μάιο, το πρόγραμμα είναι μέχρι το τέλος Ιουνίου. Με ρωτάτε κάτι, συνεπώς, που αφορά στον Ιούλιο. Είναι πολύ πρόωρο», είπε αρχικά ο Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στον ΣΚΑΪ.
Ο παρουσιαστής, Χρήστος Κούτρας, όμως επέμεινε στο ζήτημα, υπενθυμίζοντας τις συνεχείς αυξήσεις στην τιμή των καυσίμων.
«Άρα εισηγείστε αύξηση ελλείματος», απάντησε ο Χρήστος Σταϊκούρας και συνέχισε:
«Το λέω αυτό για να έχουμε μια αίσθηση τι ζητάμε. Η χώρα θα έχει φέτος και πάλι έλλειμα. Έχουμε έσοδα και δαπάνες και φέτος οι δαπάνες θα είναι μεγαλύτερες από τα έσοδα. Προσπαθούμε κάθε φορά να δημιουργούμε δημοσιονομικό χώρο, ώστε να βοηθούμε όσο το δυνατόν περισσότερο νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε το ζήτημα με τα μέτρα που έχουμε πάρει. Για παράδειγμα αυτή την εβδομάδα οι πολίτες θα πληρώσουν χαμηλότερο ΕΝΦΙΑ».
Ποιοι θα πάρουν δεύτερο Fuel Pass - αν πάρουν
«Με τα σημερινά δεδομένα εξαντλήθηκε ο δημοσιονομικός χώρος για όλο το 2022», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών. Ωστόσο, πρόσθεσε πως «έχουμε την αίσθηση ότι, όπως εκτελείται ο προϋπολογισμός και εξελίσσεται ο τουρισμός, η κυβέρνηση βρίσκει δημοσιονομικό χώρο και στέκεται την κατάλληλη στιγμή κοντά σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις». Επεσήμανε ότι «έχω την αίσθηση ότι θα βρεθεί ο δημοσιονομικός χώρος, όμως πρέπει παράλληλα να επεκταθεί ο μειωμένος ΦΠΑ σε εστίαση και μεταφορές έως το τέλος του έτους και να καταργηθεί το 2023 η εισφορά αλληλεγγύης για το σύνολο των εργαζομένων και τους συνταξιούχους».
Εξάλλου, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του iEidiseis, οι προτάσεις που έχουν πέσει αυτή τη στιγμή στο τραπέζι, είναι η παροχή fuel pass στα νησιά μόνο για τους Έλληνες που θα ταξιδέψουν σε αυτά για διακοπές κατά την τουριστική περίοδο, αλλά και η οριζόντια μείωση του ΦΠΑ ή και του ΕΦΚ σε κάποια πολύ μικρά νησιά, μέτρο που εξετάζεται συνδυαστικά με την επιδότηση των πρατηριούχων ώστε να μη μειωθεί το περιθώριο κέρδους τους.
Τι είπε ο Σταϊκούρας για το ηλεκτρικό ρεύμα
Για το ηλεκτρικό ρεύμα, ο υπουργός έκανε αναφορά στα μέτρα που έχουν ληφθεί έως τώρα και καλύπτουν το διάστημα έως και τον Ιούνιο. Και πρόσθεσε ότι από τον Ιούλιο και για ένα έτος θα καλύπτεται το 70%- 80% της επιβάρυνσης και θα συνεχιστεί η επιδότηση, προκειμένου το κόστος των λογαριασμών να βρεθεί σε χαμηλό επίπεδο. Το πρόγραμμα αυτό, είπε, έχει συνολικό κόστος 2,2 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 900 εκατ. ευρώ είναι από τον προϋπολογισμό. Ενώ, με στοιχεία της 6ης Μαΐου, η Ελλάδα έχει δαπανήσει διπλάσιους πόρους από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε, επίσης, ότι με τα σημερινά δεδομένα εφέτος προβλέπεται πρωτογενές έλλειμμα 2% του ΑΕΠ, ενώ το υπουργείο Οικονομικών εκτιμά αύξηση του ΑΕΠ κατά 3%. Κατά τον υπουργό, η εν λόγω πρόβλεψη είναι πιο συντηρητική από αυτές της ΕΕ, του ΔΝΤ και της ΤτΕ, που μιλούν για ανάπτυξη 3,5%- 3,8%. Ενώ, για την επενδυτική βαθμίδα το 2023, είπε ότι είναι ένας στόχος «που τον προσεγγίζουμε όλο και περισσότερο» και χαρακτήρισε ως «τελευταίο σκαλοπάτι» την έξοδο από το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας τον Αύγουστο εφέτος.