«Στο τελικό στάδιο βρίσκεται η επεξεργασία των σχετικών διατάξεων» για την αλλαγή της νομοθεσίας όσον αφορά την λειτουργία των εισπρακτικών εταιρειών, είπε ο κ. Αυλωνίτης, «από την νομοπαρασκευαστική επιτροπή που έχει συσταθεί. Στη συνέχεια θα γίνει μία διαβούλευση "κλειστού τύπου" με τους ενδιαφερόμενους φορείς πριν να τεθεί το νομοσχέδιο στην κανονική διαβούλευση», την οποία σε άλλο σημείο προσδιόρισε χρονικά «πριν το τέλος του 2018, τέλη Νοεμβρίου ή αρχές Δεκεμβρίου και μετά θα πάρει τον δρόμο για την Βουλή».
Με το σχεδιαζόμενο νέο νομοθετικό πλαίσιο, όπως είπε:
θα αποσαφηνιστεί πού ξεκινά και πού τελειώνει ο ρόλος αυτών των εταιρειών, να μην υπάρχει το στοιχείο καθαυτής της είσπραξης. Δεν μιλάμε για εταιρείες διαχείρισης, αλλά εταιρείες ενημέρωσης οφειλών
θα διευρυνθεί το πεδίο εφαρμογής του νόμου -κυρίως για τις δικηγορικές εταιρείες
θα γίνει εναρμόνιση με το GDPR
«Αυτό το τρίπτυχο ελπίζουμε ότι θα οδηγήσει σε καλύτερη, ουσιαστικότερη προστασία του δανειολήπτη, χωρίς να δίνεται άλλοθι στον όποιο "στρατηγικό" κακοπληρωτή», όπως τόνισε ο κ. Αυλωνίτης.
Σχεδόν μία στις δύο καταγγελίες αφορά δικηγορικό γραφείο
Ειδικά για το θέμα των δικηγορικών γραφείων που αναλαμβάνουν αυτού του είδους την δραστηριότητα, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «τα νούμερα δείχνουν ότι εξελίσσεται σε πρόβλημα η συγκεκριμένη πρακτική. Το 2017 το 45% των καταγγελιών στο 1520 (Γραμμή Καταναλωτή) είχε να κάνει με θέματα οφειλετών που αφορούσαν δικηγορικά γραφεία».
Θύμισε ότι ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών είχε ορίσει πως οι δικηγόροι «για τέτοια θέματα πρέπει να κάνουν μόνο μία κλήση στους οφειλέτες ... προφανώς δεν εφαρμόζεται».
Επίσης, «μία γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους προ ετών είχε ουσιαστικά αναγνωρίσει ότι οι δικηγόροι και τα δικηγορικά γραφεία δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Νόμου περί Εισπρακτικών Εταιρειών ... εδώ προέκυψε μεγάλη ανάγκη τροποποίησης του νόμου, μαζί με την επικαιροποίηση διατάξεων για τα προσωπικά δεδομένα, αφού τέθηκε σε εφαρμογή το γνωστό GDPR», σημείωσε ο κ. Αυλωνίτης.
Τα όρια της «ενημέρωσης»
Περιγράφοντας τα υφιστάμενα «όρια» όχλησης ενός οφειλέτη, ο κ. Αυλωνίτης είπε ότι αυτά είναι:
μία φορά ανά δύο ημέρες και αυτό αφού παρέλθει δεκαήμερο από την ημέρα που η οφειλή κατέστη ληξιπρόθεσμη
δεν επιτρέπονται σε νούμερο που δεν έχουν δηλώσει οι οφειλέτες, στην τράπεζα ή άλλο δανειστή
πρέπει να ενημερώνονται από τον δανειστή όταν τα προσωπικά τους δεδομένα μεταβιβάζονται σε εταιρεία ενημέρωσης
οι εταιρείες ενημέρωσης υποχρεούνται να δηλώνουν αριθμό μητρώου (εγγραφής στην ΓΓ Καταναλωτή που επιβεβαιώνει ότι συμμορφώνονται με τις προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος
υποχρεούνται επίσης να συνομιλούν μόνο με τον ίδιο τον οφειλέτη