Μικρό «καλάθι» κρατάει το Μέγαρο Μαξίμου ως προς τις χτεσινές εξαγγελίες - εν είδει πυροτεχνήματος- του υπουργείου Ανάπτυξης περί «σωτηρίας» των ναυπηγείων Ελευσίνας με αφορμή την έγγραφη δέσμευση του Ιταλικού ναυπηγικού ομίλου Fincantieri ότι θα ξεκινήσει τη διαδικασία συμμετοχής του στην προσπάθεια εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε συνεργασία με την ελληνική εταιρία ΟNEX. Καταρχάς η είδηση το ότι ένας ξένος όμιλος (Fincantieri) δηλώνει εγγράφως πως ξεκινάει προσπάθεια για την εξυγίανση ενός προβληματικού ελληνικού ναυπηγείου με χρέη που ξεπερνούν τα 400 εκατομμύρια και ότι στο εγχείρημα «σωτηρίας» συμμετέχει και μια εγχώρια εταιρία που βάσει του ισολογισμού της στις 31/12/20 υπήρχαν στο ταμείο της κάτι λιγότερο από 250.000 ευρώ , δεν λέει από μόνη της τίποτα !
Μέχρι σήμερα έχουν εξαγγελθεί δεκάδες ανάλογες προσπάθειες για την «εξυγίανση» του συγκεκριμένου ναυπηγείου αλλά όλες έχουν πέσει στο κενό εξ αιτίας των δυσθεώρητων χρεών του. Στην νέα αυτή προσπάθεια παρασκηνιακά εμπλέκεται ένας Έλληνας επιχειρηματίας με ισχυρά ερείσματα στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία καθώς και η αμερικανική πρεσβεία η οποία μετά το ναυάγιο της αλουμινότρατας (φρεγατών) προσπαθεί τώρα να προωθήσει τις κορβέτες τύπου Doha μέσω του κονσόρτιουμ Lockheed Martin και Fincantieri.
Επι της ουσίας πρόκειται για «σφήνα» της ιταλικής Fincantieri και της αμερικανικής Lockheed στην συμφωνία Ελλάδας-Γαλλίας για την προσθήκη ναυπηγήσεων 3+1 κορβετών Gowind. Ο ιταλικός κολοσσός ναυπηγεί ήδη στα εγχώρια ναυπηγεία του τις κορβέτες του Κατάρ τύπου «Doha», ενώ έχει αναλάβει την σχεδίαση και κατασκευή στις ΗΠΑ της νέας αμερικανικής φρεγάτας.
Όμως το ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία της Ελευσίνας οποιουδήποτε ξένου επενδυτή γίνεται απαγορευτικό με την πρώτη ματιά των οικονομικών στοιχείων. Σύμφωνα με τον τελευταίο νομικό και οικονομικό έλεγχο (due diligence) για λογαριασμό της αμερικανικής κρατικής επενδυτικής τράπεζας DFC τα ναυπηγεία Ελευσίνας:
- Έχουν λάβει από την Alpha-bank δάνειο ύψους 67 εκατομμυρίων, το οποίο με τους τόκους και τις προσαυξήσεις έχει φτάσει στα 156 εκατ.
- Χρέος στο ΕΦΚΑ 55 εκατομμυρίων που με τις προσαυξήσεις έχει φτάσει στα 105 εκατομμύρια.
- Οφειλές στο Πολεμικό Ναυτικό 42 εκατομμυρίων από τους μισθούς του προσωπικού του ναυπηγείου που πλήρωνε το ΠΝ για τα κατασκευαστούν τα πλοία και βάσει της συμφωνίας με την παράδοση των πλοίων το ναυπηγείο θα έπρεπε να επιστρέψει στο ΠΝ τα χρήματα που έδινε για την μισθοδοσία.
- Καταβολή ρήτρας 137 εκατομμυρίων στο Πολεμικό Ναυτικό εξ αιτίας της διετούς καθυστέρησης παράδοσης των 2 ΤΠΚ .
Συνολικά τα χρέη είναι 440 εκατομμύρια.
Σύμφωνα με την Ernst & Young (ΕΡΝΣΤ & ΓΙΑΝΓΚ) που έκανε φύλλο και φτερό το ναυπηγείο της Ελευσίνας για λογαριασμό της αμερικανικής επενδυτικής τράπεζας DFC, το συγκεκριμένο χρέος είναι αδύνατον να βγει ακόμη και εάν το ναυπηγείο εργάζεται 24 ώρες το εικοσιτετράωρο και τις 365 μέρες το χρόνο με το μάξιμουμ των εργασιών.
Πέραν του οικονομικού, βάσει του καταστατικού της τράπεζας DFC επενδύσεις ΜΟΝΟ όπου υπάρχουν πραγματικοί ιδιοκτήτες. Τα ναυπηγεία της Ελευσινας και της Σύρου αυτή την στιγμή δεν διαθέτουν επίσημο ιδιοκτήτη, ενώ και οι παλιοί μέτοχοι της ΝΕΩΡΙΟΝ ΑΕ δεν ορίζουν τις μετοχές λόγω των χρεών που υπάρχουν. Επομένως καμία Αμεριμανικη τράπεζα δεν μπορεί να επενδύσει με βάσει την έκθεση της Ernst & Young που έγινε για λογαριασμό της DFC…. Ωστόσο είναι και απορίας άξιον γιατί η Fincantieri εκφράζει επισήμως την επιθυμία να συμμετάσχει σε προσπάθεια εξυγίανσης των ναυπηγείων της Ελευσίνας την στιγμή που στην Ιταλία έχει πέντε δικά της ναυπηγεία (Γένοβα - Αγκούστα- Νάπολη - Αγκώνα -Τεργέστη). Επομένως τίθεται το ερώτημα : Θέλει πραγματικά να επενδύσει στην Ελλάδα ή θέλει να βάλει την ταφόπλακα στα ναυπηγεία της Ελευσίνας και της Σύρου, όπως έκαναν οι Γερμανοί στον Σκαραμαγκά; Και προκαλεί εντύπωση ότι ένας Ιταλικός Κολοσσός έρχεται να συνεργάζεται με μια εταιρία που με βάσει τους επισήμους ισολογισμούς στις 31/12/20 είχε 249.000 στο ταμείο της.