Σαράντα χιλιάδες μαθητές στην Ελλάδα έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης το περασμένο καλοκαίρι, επειδή η κυβέρνηση και συγκεκριμένα το υπουργείο Παιδείας και η Νίκη Κεραμέως έλαβαν εξοντωτικά για τους μαθητές μέτρα και δη εν μέσω πανδημίας.
Μέτρα που λύγισαν πάρα πολύ περισσότερο τους μαθητές των οποίων οι οικογένειες δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να παρέχουν φροντιστηριακή εκπαίδευση στα παιδιά τους. Επιπροσθέτως, η Εκπαίδευση μοιάζει να εμπορευματοποιείται όσο ποτέ άλλοτε στη χώρας μας, διά μέσου της εφαρμογής ενός άκρατου νεοφιλελευθερισμού, κάτι που συμβαίνει και στο πεδίο της Υγείας.
Με τα περιοριστικά μέτρα για την ανάσχεση της πανδημίας να έχουν διαλύσει τα λαϊκά νοικοκυριά και την ακρίβεια να καλπάζει ακόμη και στα αγαθά πρώτης ανάγκης, χιλιάδες μαθητές οδηγήθηκαν στην αντιμετώπιση ενός καινούργιου, ανάλγητου συστήματος εισαγωγής χωρίς να έχουν αποκτήσει τα απαιτούμενα εφόδια.
Η αποτυχία και η επιτυχία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση απέκτησε ακραία ταξικά χαρακτηριστικά, την ίδια στιγμή που τα ιδιωτικά συμφέροντα ευεργετήθηκαν, αποκτώντας μεγαλύτερη πελατεία. Νωρίτερα, η εξίσωση των ιδιωτικών και των δημόσιων τίτλων σπουδών είχε ήδη ανοίξει ένα τεράστιο χάσμα, επίσης ακραίων ταξικών χαρακτηριστικών.
«Η ειρήνη, η σταθερότητα, η ευημερία, η ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων, προϊόντων, υπηρεσιών, η αναπτυξιακή προοπτική, ο ποιοτικός ευρωπαϊκός τρόπος ζωής, δεν ήταν πάντα δεδομένα στη γηραιά ήπειρο, αλλά έγιναν χάρη στο όραμα μεγάλων Ευρωπαϊστών», τόνισε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, στη διαδικτυακή εκδήλωση με τίτλο «Η Ελλάδα 40 χρόνια μετά την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση - Αποτίμηση, αναστοχασμός και η επόμενη μέρα».
Η κ. Κεραμέως αναφέρθηκε σε τρεις διαστάσεις που αφορούν στην ευρωπαϊκή συνεργασία στο πλαίσιο της εκπαίδευσης. Αυτές είναι, πρώτον, «η αξιοποίηση εργαλείων για την προώθηση ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης και εργασίας στην ΕΕ», όπως το πρόγραμμα Erasmus και η προώθηση της κινητικότητας. Ειδικότερα, για την περίοδο 2021-2027 ιδιαίτερη έμφαση δίνεται «στην κοινωνική ένταξη, στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, στην προώθηση της συμμετοχής των νέων στο δημοκρατικό βίο».
Δεύτερον, η κ. Κεραμέως μίλησε για τη δημιουργία του ευρωπαϊκού χώρου εκπαίδευσης. Περιέγραψε την πρωτοβουλία για τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, στα οποία συμμετέχουν εφτά ελληνικά πανεπιστήμια.
Τρίτον, επισήμανε «τη σημασία των συνεργειών και της ανταλλαγής πρακτικών». Για παράδειγμα, η Ελλάδα έδωσε τα μαθήματα της εκπαιδευτικής τηλεόρασης που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, στην Κύπρο. Επίσης, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων της Ελλάδας βραβεύτηκαν από το Παγκόσμιο Δίκτυο Εκπαίδευσης στην Ευρώπη (GENE).
Κλείνοντας το χαιρετισμό της, η κ. Κεραμέως τόνισε, ότι «μαζί τα καταφέρνουμε καλύτερα και η φωνή μας στον κόσμο γίνεται πολύ πιο δυνατή». Υπενθύμισε δε, την ομόφωνη απόφαση που έβγαλε το συμβούλιο υπουργών Παιδείας της ΕΕ σχετικά με την πρόσβαση των γυναικών στο Αφγανιστάν στην εκπαίδευση.
«Τους ρήτορας τα δίκαια μεν εσπουδακέναι λέγειν, πράττειν δε, ουδαμώς», είχε πει ο Διογένης.