«Είναι σαν να έμενε χωρίς ρεύμα ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο». Έτσι, περιέγραψε το μεγαλύτερο blackout στην ιστορία του Facebook και των social media, ο ιδρυτής και πρόεδρος της Linked Business, Μιχάλης Βαφόπουλος. Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα, υπογράμμισε ως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αναδεικνύεται από το χθεσινό πολύωρο κραχ το γεγονός ότι «έχουμε φτιάξει ένα τεράστιο ολιγοπώλιο».
Όπως εξήγησε ο ίδιος, με απλά λόγια, είναι σαν να μένει ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο χωρίς ρεύμα και σημείωσε πως το μεγάλο οικονομικό κόστος, θα είναι πρόσκαιρο.
«Το μεγαλύτερο κόστος είναι πως αυτό το ψηφιακό οικοσύστημα είναι πολύ κλειστό, δεν είναι ανοικτό όπως το διαδίκτυο», ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι «τα εμπορικά και τεχνολογικά πρότυπα που έχει το Facebook, δεν μπορούν να σε βοηθήσουν να βγεις από αυτό, είτε ως πελάτης, είτε ως συνεργάτης».
Υπενθύμισε την ταλαιπωρία που παρατηρούνταν παλιά, όταν κάποιος ήθελε να αλλάξει εταιρεία κινητής τηλεφωνίας αλλά να διατηρήσει τον αριθμό του. «Τώρα, πλέον, υπάρχει η φορητότητα αριθμού στην κινητή τηλεφωνία. Στο Facebook δεν μπορείς να μεταφέρεις τον λογαριασμό σου και ό,τι έχεις δημιουργήσει από αυτό το ψηφιακό οικοσύστημα, σε ένα άλλο οικοσύστημα. Δεν μπορούμε να το κάνουμε τεχνικά» επισήμανε.
Γιατί έπεσε το Facebook
«Eπισήμως», απάντησε, «το τεχνικό πρόβλημα που συνέβη είναι οι διασυνδέσεις των κέντρων δεδομένων, καθώς το Facebook έχει εκατομμύρια κεντρικούς υπολογιστές ανά τον κόσμο, που είναι συνδεδεμένοι. Επομένως, μια αλλαγή που έγινε με λάθος τρόπο, σύμφωνα με την εταιρεία, δημιούργησε το πρόβλημα επικοινωνίας μεταξύ αυτών των υπολογιστών».
«Προφανώς και υπάρχουν δεκάδες δικλείδες ασφαλείας σε διάφορες κατευθύνσεις, αλλά κάποια στιγμή τελειώνουν και αυτές» συμπλήρωσε ο κ. Βαφόπουλος.
Οι αναφορές για «διαρροή προσωπικών δεδομένων»
Όλα αυτά ξεκίνησαν το απόγευμα της Δευτέρας. Λίγες όμως ώρες πριν, η ιστοσελίδα privacyaffairs.com υποστήριζε ότι τα προσωπικά στοιχεία περισσότερων από 1,5 δισ. χρηστών του Facebook πωλούνται σε φόρουμ στο διαδίκτυο! Αν αυτό ισχύει, θα πρόκειται για τη μεγαλύτερη διαρροή δεδομένων του Facebook μέχρι σήμερα.
Το privacyaffairs επισήμαινε, ότι «το μόνο που γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή είναι ότι τα πολλαπλά δείγματα που δόθηκαν στους χρήστες του φόρουμ φάνηκαν να είναι αληθινά».
Πάντως, μετά την ανάρτηση του δημοσιεύματος υπήρξαν αναφορές ότι μάλλον πρόκειται για απάτη αφού αναφέρει ότι ορισμένοι χρήστες του φόρουμ ισχυρίστηκαν ότι εξαπατήθηκαν από τον υποτιθέμενο πωλητή.
Ερωτηθείς για το θέμα περί ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων, ο κ. Βαφόπουλος είπε:
«Δεν έχουμε καν τη δυνατότητα να ελέγξουμε εάν έγινε διαρροή».
«Εάν ένα εργοστάσιο ρίξει απόβλητα στον Κηφισό ή στα Οινόφυτα, έχουμε πλέον τρόπους να το εντοπίσουμε εγκαίρως. Εδώ, όμως, δεν έχουμε τα ρυθμιστικά εργαλεία για κάτι τέτοιο».