Δεν αφορά την Ευρώπη και την Ελλάδα η χθεσινή ανακοίνωση της Toyota για την ανάκληση μιας παρτίδας περίπου 50.000 μοντέλων Corolla, Corolla Matrix και RAV4 παλαιότερης ηλικίας, που είναι εξοπλισμένα με επικίνδυνους αερόσακους Takata. Πρόκειται για Toyota Corolla και Τοyota Corolla Matrix κατασκευής 2003 και 2004 και για RAV4 του 2004 και του 2005, τα οποία ωστόσο κυκλοφορούν αποκλειστικά στη Βόρεια Αμερική.
Η ανάκληση των συγκεκριμένων μοντέλων έγινε με καθυστέρηση πολλών ετών στις ΗΠΑ και στον Καναδά σε σχέση με την Ευρώπη και στην Ελλάδα, όπου έχουν ενημερωθεί εδώ και χρόνια οι αρμόδιες Αρχές και οι κάτοχοι των αυτοκινήτων με τους ελαττωματικούς αερόσακους οδηγού και συνοδηγού της ιαπωνικής εταιρείας Takata, ενώ έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικοί έλεγχοι και οι απαιτούμενες εργασίες αντικατάστασης.
Το σκάνδαλο Takata είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην ιστορία της αυτοκίνησης και ξέσπασε το 2013, ενώ συνδέεται με περισσότερους από 30 θανάτους και εκατοντάδες σοβαρούς τραυματισμούς οδηγών και συνοδηγών οχημάτων διαφόρων αυτοκινητοκατασκευαστών.
Οι προβληματικοί αερόσακοι άνοιγαν σε συγκρούσεις ή και χωρίς λόγο και εκτόξευαν στα πρόσωπα των οδηγών και των συνοδηγών επικίνδυνα θραύσματα σαν σφαιρίδια, ενώ απελευθέρωναν νιτρική αμμωνία, η οποία προκαλούσε σε ορισμένες περιπτώσεις ανάφλεξη και σοβαρά εγκαύματα.
Το πρώτο περιστατικό καταγράφηκε το καλοκαίρι του 2014 στη Μαλαισία, όταν τραυματίστηκε θανατηφόρα μία 42χρονη οδηγός από το μεταλλικό θραύσμα του αερόσακου που άνοιξε κατά τη σύγκρουση του οχήματος της με ένα άλλο αυτοκίνητο με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα.
Την εποχή που αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο, κατείχε η ιαπωνική Takata περίπου το 20% της παγκόσμιας αγοράς, δηλαδή το ένα στα πέντε αυτοκίνητα εφοδιαζόταν με δικούς της αερόσακους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια άνευ προηγουμένου γιγαντιαία ανάκληση πάνω από 40 εκατομμυρίων οχημάτων, που προέρχονταν από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες και αφορούσε μάρκες, όπως οι ΒMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan, Toyota, Αudi, Mercedes, Seat, Skoda, Subaru, Land Rover, κ.ά. Όπως βλέπουμε μάλιστα από την ανακοίνωση της Toyota για τη Βόρεια Αμερική, το σκάνδαλο δεν λέει ακόμη να τελειώσει.
Οι Αρχές των ΗΠΑ επέβαλαν στα τέλη του 2015 στην Takata πρόστιμο 200 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ η εταιρεία συμφώνησε το 2018 κατά την ποινική εκδίκαση των αγωγών εναντίον των στελεχών της να πληρώσει πρόστιμο ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων. Από το συγκεκριμένο ποσό προορίζονταν 125 εκατομμύρια δολάρια για την αποζημίωση των θυμάτων και 850 εκατομμύρια δολάρια για την αποζημίωση των εμπλεκομένων αυτοκινητοβιομηχανιών. Τα δρακόντεια πρόστιμα και η κακή φήμη πλέον της Takata είχαν τελικά ως αποτέλεσμα να ανακοινώσει τη χρεοκοπία της και να διακόψει οριστικά τη λειτουργία της.