Η Γερμανία ενσωματώνει έναν ανώτερο Αμερικανό αξιωματικό βαθιά στις δομές στρατιωτικής διοίκησής της, σε ένδειξη στενής συνεργασίας που έρχεται παρά την επιδείνωση των πολιτικών σχέσεων.
Από τον Οκτώβριο, ένας Αμερικανός συνταγματάρχης θα υπηρετεί στη Διοίκηση Στρατού της Γερμανίας σε καίριο ρόλο ως αναπληρωτής επικεφαλής της Διεύθυνσης Επιχειρήσεων, όπου σχεδιάζονται αποστολές και προετοιμάζονται αποφάσεις, όπως δήλωσαν ο γερμανικός στρατός και το Πεντάγωνο στο POLITICO.
Αυτό τοποθετεί έναν Αμερικανό αξιωματικό σε στενή συνεργασία με Γερμανούς ομολόγους του στο κέντρο των χερσαίων δυνάμεων της Γερμανίας. Ο στόχος, σύμφωνα με εκπρόσωπο του γερμανικού στρατού, είναι «η περαιτέρω εμβάθυνση της γερμανοαμερικανικής συνεργασίας και η βελτιστοποίηση της κοινής επιχειρησιακής ικανότητας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ».
Υπάρχει παράδοση προγραμμάτων ανταλλαγής με ξένους αξιωματικούς στη Bundeswehr, αλλά τόσο βαθιά ενσωμάτωση στις βασικές δομές διοίκησης είναι ασυνήθιστη — και έρχεται σε μια στιγμή όπου οι σχέσεις μεταξύ του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και του Γερμανού καγκελαρίου Φρίντριχ Μερτς επιδεινώνονται δημόσια.
Οι ΗΠΑ στέλνουν αξιωματικούς για να συνεργάζονται με στρατούς συμμάχων, και αξιωματικοί συμμάχων συχνά υπηρετούν ως αναπληρωτές ανώτερων διοικητών σε αμερικανικές μονάδες. Τέτοιοι αξιωματικοί λειτουργούν τόσο ως παρατηρητές όσο και διαθέτουν ορισμένη διοικητική εξουσία, με στόχο την οικοδόμηση βαθύτερων σχέσεων μεταξύ των στρατών. Η απόφαση για τη συγκεκριμένη τοποθέτηση στη Γερμανία ελήφθη πριν από μερικά χρόνια.
Επέκταση της διμερούς συνεργασίας
Ο αντιστράτηγος Κρίστιαν Φρόιντινγκ, αρχηγός του Γερμανικού Στρατού, δήλωσε στο POLITICO ότι η τοποθέτηση του Αμερικανού συνταγματάρχη αποτελεί επέκταση της διμερούς συνεργασίας: «Η ενσωμάτωση ενός ανώτερου Αμερικανού αξιωματικού στη Διεύθυνση Επιχειρήσεών μας αποτελεί επίσης έκφραση της αμοιβαίας, βαθιάς εμπιστοσύνης μας».
Η αμερικανική πλευρά υπογράμμισε επίσης τη στρατηγική διάσταση της τοποθέτησης. Υπάρχει συμφωνία για ανταλλαγή αξιωματικών σε «ιδιαίτερα επιλεκτική βάση», δήλωσε στο POLITICO η αντισυνταγματάρχης του αμερικανικού στρατού Βόνι Ράιτ.
Ο αξιωματικός θα τοποθετηθεί στο αρχηγείο του γερμανικού στρατού και θα επικεντρωθεί στη βελτίωση της διαλειτουργικότητας «προς υποστήριξη του ΝΑΤΟ και των διμερών απαιτήσεων».
Ενώ και οι δύο πλευρές τονίζουν ότι η τοποθέτηση αποτελεί απόδειξη των στενών δεσμών μεταξύ των δύο στρατών, είναι επίσης ένδειξη ότι οι ΗΠΑ αναπροσαρμόζουν τις δυνάμεις τους στην Ευρώπη και χρειάζονται έναν ανώτερο αξιωματικό επί τόπου κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, δήλωσε ο Νίκο Λάνγκε, ειδικός σε θέματα άμυνας και πρώην ανώτερος αξιωματούχος του γερμανικού υπουργείου Άμυνας.
«Ιδιαίτερα σε αυτή τη φάση, ένας ενσωματωμένος Αμερικανός αξιωματικός επιτελείου έχει μεγάλη αξία», είπε ο Λάνγκε.
Σε πολιτικό επίπεδο, οι σχέσεις Ουάσινγκτον–Βερολίνου έχουν επιδεινωθεί τις τελευταίες ημέρες. Ο Τραμπ επιτέθηκε δημόσια στον Μερτς την Τρίτη, κατηγορώντας τον ότι παρερμήνευσε την απειλή που συνιστά το Ιράν. Ο Μερτς είχε προηγουμένως δηλώσει ότι οι ΗΠΑ είχαν «ταπεινωθεί» από την Τεχεράνη.
Ο Τραμπ έχει επίσης επανειλημμένα αμφισβητήσει τη χρησιμότητα του ΝΑΤΟ, το οποίο έχει στηρίξει την αρχιτεκτονική ασφάλειας της Ευρώπης μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι Ευρωπαίοι σύμμαχοι ανησυχούν ότι οι ΗΠΑ ενδέχεται να αποσύρουν μέρος των στρατευμάτων τους από την Ήπειρο· το Πεντάγωνο, για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες, δεν σχεδιάζει να δημοσιεύσει μια πολυαναμενόμενη ανασκόπηση της ανάπτυξης των δυνάμεών του στο εξωτερικό.
Η αβεβαιότητα ωθεί τις ευρωπαϊκές χώρες να αναλάβουν μεγαλύτερο ρόλο στην ίδια τους την άμυνα — κάτι που ενισχύεται επίσης από τη Στρατηγική Εθνικής Άμυνας των ΗΠΑ για το 2026, η οποία αναφέρει ότι οι εταίροι αναμένεται να «αναλάβουν την ηγεσία έναντι απειλών που είναι λιγότερο σοβαρές για εμάς αλλά περισσότερο για αυτούς, με κρίσιμη αλλά πιο περιορισμένη υποστήριξη από τις Ηνωμένες Πολιτείες».
Η Bundeswehr, είπε ο Λάνγκε, θα χρειαστεί να αναλάβει δυνατότητες που μέχρι τώρα εξαρτώνταν σε μεγάλο βαθμό από τις ΗΠΑ. «Είναι καλύτερο να διαχειριστούμε αυτή τη μετάβαση μαζί, σε πνεύμα συνεργασίας», δήλωσε.
Παρότι το υψηλό επίπεδο της αμερικανικής τοποθέτησης είναι κάτι νέο, ο γερμανικός στρατός συνεργάζεται στενά με πολλούς από τους συμμάχους του. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στη στενή συνεργασία του με τις ολλανδικές δυνάμεις, των οποίων οι ταξιαρχίες σε ορισμένες περιπτώσεις είναι πλήρως ενσωματωμένες σε γερμανικές μεραρχίες. Υπάρχει επίσης στενή γερμανο-ολλανδική συνεργασία σε επίπεδο διοίκησης.
Τέτοιες δομές θεωρούνται μοντέλο για την ευρωπαϊκή άμυνα που παραμένει σταθερά αγκιστρωμένη στο ΝΑΤΟ, ακόμη και καθώς η παραδοσιακή σχέση ασφάλειας με τις ΗΠΑ μεταβάλλεται.


