Τα ηλιακά αυτοκίνητα μπορούν -θεωρητικά- να λύσουν τα προβλήματα της ηλεκτροκίνησης, καθώς οι κινητήρες τους εφοδιάζονται με ανεξάντλητη και δωρεάν ηλιακή ενέργεια, που τη συλλέγουν τα ίδια τα οχήματα με κατάλληλα πάνελ στην επιφάνεια του αμαξώματος τους και δεν χρειάζονται εξωτερική φόρτιση. Πάνω σε αυτή τη λογική βασίστηκαν τα επιχειρηματικά μοντέλα διαφόρων εταιρειών Start - Ups, όμως ο κόσμος της πραγματικής επιχειρηματικότητας τις προσγείωσε ανώμαλα. Έτσι δήλωσαν το τελευταίο εξάμηνο πτώχευση οι δύο σημαντικότερες ευρωπαϊκές νεοφυείς επιχειρήσεις, η ολλανδική Lightyear και η γερμανική Sono Motors, που είχαν θέσει ως στόχο να ξεκινήσουν άμεσα τη μαζική παραγωγή ηλιακών αυτοκινήτων.
*Ηλιακά πάνελ καλύπτουν τις επιφάνειες του αμαξώματος του Lightyear 0
Οι δύο εταιρείες δεν κατάφεραν να προσελκύσουν επενδυτές για την υλοποίηση των σχεδίων τους παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες που κατέβαλαν και οδηγήθηκαν σε οικονομική ασφυξία, με αποτέλεσμα να εγκαταλείψουν τα εγχειρήματά τους. Ωστόσο θα συνεχίσουν να εξελίσσουν και να κατασκευάζουν φωτοβολταϊκά πάνελ και ηλιακούς συλλέκτες για λογαριασμό άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών, που τα ενσωματώνουν στα εξηλεκτρισμένα μοντέλα τους για να καλύπτουν ένα μικρό μέρος των αναγκών τους σε ενέργεια.
*Το φουτουριστικό κόκπιτ του Lightyear 0
Η αποτυχία των αμιγώς ηλιακών οχημάτων οφείλεται κυρίως στη χαμηλή αποδοτικότητα των πάνελ τους, τα οποία αξιοποιούν μόλις το ένα πέμπτο της ηλιακής ενέργειας και δεν είναι σε θέση να προσφέρουν αξιοπρεπείς ηλεκτρικές αυτονομίες. Πάντως, στην Κίνα -και γενικότερα στην Άπω Ανατολή- δεν έχουν εγκαταλείψει τις προσπάθειες για τη δημιουργία ανταγωνιστικών ηλιακών οχημάτων παραγωγής, οπότε ίσως έχουμε κάποια στιγμή νέα που ανατρέπουν τα σημερινά δεδομένα.
*Το ηλιακό όχημα Sion της Sono Motors επρόκειτο να κυκλοφορήσει το 2024 στην αγορά
Η ολλανδική Lightyear σχεδίαζε να λανσάρει το πρώτο της ηλιακό μοντέλο παραγωγής το 2025 και είχε θέσει ως στόχο μία τιμή εκκίνησης κάτω από τις 40.000 ευρώ, που θα ήταν φυσικά συμφέρουσα για ένα όχημα με μηδενικό κόστος καυσίμων. Μία πρώτη γεύση μας είχε δώσει το 2022 το αεροδυναμικό πρωτότυπο Lightyear 0, ενώ η παραγωγή του τελικού μοντέλου Lightyear 2 θα γινόταν στο Βάλμετ της Φινλανδίας.
*Τα βρύα στο κόκπιτ του Sion φιλτράρουν τον αέρα και ρυθμίζουν την υγρασία
H έλλειψη ρευστότητας οδήγησε σε αποτυχία και το εγχείρημα της γερμανικής Sono Motors. Η εταιρεία με έδρα το Μόναχο ανακοίνωσε επίσημα την πτώχευση της εφέτος την άνοιξη και απέλυσε τους 250 εργαζόμενους σε αυτό το project. Η Sono Motors είχε εξελίξει και παρουσιάσει το ηλιακό μοντέλο Sion, που ανήκε στην κατηγορία των compact πολυμορφικών και είχε στο εσωτερικό του… βρύα, για να φιλτράρουν τον αέρα και να ρυθμίζουν την υγρασία. Το Sion προβλεπόταν να κυκλοφορήσει το 2024 στην αγορά με τιμές γύρω στις 30.000 ευρώ, ενώ είχε υπάρξει αρκετό ενδιαφέρον από υποψήφιους πελάτες, καθώς η εταιρεία είχε δεχθεί έως τις αρχές του 2023 πάνω από 44.000 προπαραγγελίες για το πράσινο μοντέλο της.